چطور به کودکانمان کمک کنیم در زمان آموزش آنلاین اضطراب خود را مدیریت کنند؟

چالش‌های آموزش آنلاین آنقدر زیاد هستند که بتوانند حتی آرام‌ترین کودکان (و والدین) را مضطرب کنند. اما راه‌های بهتری نیز برای وفق پیدا کردن با آموزش آنلاین و موفق شدن در آن وجود دارد.
چطور به کودکانمان کمک کنیم در زمان آموزش آنلاین اضطراب خود را مدیریت کنند؟

چالش‌های آموزش آنلاین آنقدر زیاد هستند که بتوانند حتی آرام‌ترین کودکان (و والدین) را مضطرب کنند. فرض کنید زمان کلاس آنلاین فرزندتان فرارسیده، اما کودکتان نام کاربری و رمز عبورش را به یاد نمی‌آورد. یا مثلا فرزندتان یک ساعت وقت صرف انجام تکالیفش کرده اما نتیجه‌ی کار در فضای آنلاین گم شده است. گریه کردن و فریاد زدن ممکن است اولین واکنشی باشد که به ذهن هر یک ما می‌رسد، اما راه‌های بهتری نیز برای وفق پیدا کردن با آموزش آنلاین و موفق شدن در آن وجود دارد.

در ادامه توصیه‌هایی برای کمک به مدیریت اضطراب کودکان در زمان آموزش آنلاین ارائه می‌شود:

 

1. محدوده‌ی آرامش خود را کشف کنید

در زمان بحران، هرچه در توان دارید به کار بگیرید تا آرامش خود را حفظ کنید. به عنوان پدر یا مادر طبیعی است که وقتی فرزندتان ناراحت است شما هم ناراحت شوید. اما اگر آرامش نداشته باشید نمی‌توانید به فرزندتان کمک کنید و این مسئله اوضاع را بدتر می‌کند.

حفظ آرامش به معنی نادیده گرفتن مسئله و به اجبار لبخند زدن نیست. به احساسات فرزندتان توجه کنید و برای آنها ارزش قائل شوید. برای مثال می‌توانید با صدایی آرام بگویید:

·        می‌دانم چقدر ناراحت کننده است. با هم حلش می‌کنیم.

·        به نظر ناراحت/ عصبانی/ سردرگم می‌رسی. اجازه بده ببینم چطور می‌توانم کمکت کنم.

سردرگم شدن در زمان آموزش آنلاین اغلب پیش می‌آید. چنین موقعیت‌هایی تقصیر فرزندتان نیست. در نتیجه سعی کنید عصبانیت خود را بر سر آنها خالی نکنید. آنها در انتخاب این موقعیت نقشی ندارند و اگر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مقصر نیستند.

نشان دادن واکنش صحیح در لحظه کار دشواری است، پس از پیش به آن فکر و خودتان را آماده کنید. از خودتان بپرسید وقتی در آموزش آنلاین فرزندتان مشکلی پیش می‌آید، واکنش‌های درست کدامند.

والدین در زمان بروز مشکلات، می‌توانند مهارت‌های صحیح مدیریت بحران را با رفتار خود به فرزندانشان بیاموزند. در عوض فریاد زدن، چند نفس عمیق بکشید و چند دقیقه اتاق را ترک کنید. کار ساده‌ای نیست اما مهارت ارزشمندی است که به شما و فرزندتان کمک خواهد کرد.

 

2. مسئله را حل کنید

پس از اینکه در آرامش به احساسات فرزندتان توجه نشان دادید، سراغ علت مسئله بروید. درباره‌ی آن حرف بزنید و با کمک یکدیگر راه‌حلی پیدا کنید.

درباره‌ی مراحل حل مسئله با فرزندتان صحبت کنید. مثلا معلم فرزندتان را در جریان بگذارید یا درباره‌ی مسئله‌ی پیش آمده در اینترنت جستجو کنید. فرزندتان می‌تواند از دوستان، معلم یا مسئولین مدرسه یا آموزشگاه کمک بخواهد.

 

3. از پیش برنامه‌ریزی کنید

به همراه فرزندتان از پیش به راه‌های جلوگیری از پیشامدهای آینده بیندیشید. برنامه داشتن به آنها کمک خواهد کرد آرام بمانند و کنترل اوضاع را در دست داشته باشند. به استراتژی‌های زیر فکر کنید:

·        از پروژه‌های بزرگ فایل بک‌آپ تهیه کنید یا پیش از ارسال از آنها عکس بگیرید.

·        برنامه‌ی روزانه‌ای بنویسید و نام کاربری و رمز عبور هر کلاس را در آن یادداشت کنید.

·        برای ساعت شروع هر کلاس، ساعات استراحت و موارد مهم دیگر آلارم بگذارید.

·        نام و اطلاعات تماس معلم‌ها را یادداشت کرده و در دسترس قرار دهید.

فعالانه رفتار کردن کمک می‌کند تا بخشی از موارد اضطراب‌آور درباره‌ی آموزش آنلاین را برطرف کنید.

 

4. به یاد داشته باشید که دوربین می‌تواند اضطراب ایجاد کند

آیا فرزندتان از شرکت کردن در جلسات آنلاین اجتناب می‌کند؟ آیا وقتی زمان کلاس‌هایش فرامی‌رسد، شروع به بدخلقی می‌کند؟ برخی کودکان وقتی تصویر خود را در تماس تصویری می‌بینند، مضطرب یا معذب می‌شوند. این مسئله ممکن است بر روی آموزش و همچنین سلامت روان آنها تاثیرگذار باشد.

این مسئله بسیار شایع است. ابتدا سعی کنید آنچه فرزندتان را مضطرب می‌کند، پیدا کنید. برای مثال اگر در اتاق خودش راحت نیست، کلاس را در اتاق دیگری برگزار کنید. یا اگر با ظاهرش مسئله‌ای دارد، کمکش کنید لباس مرتب بپوشد، موهایش را شانه کند و برای کلاس آماده شود.

در بعضی موارد، می‌توانید از معلم بپرسید آیا امکان این وجود دارد که کودک تان بدون روشن کردن دوربین در کلاس حاضر شود. اگر امکان‌پذیر نیست، با فرزندتان درباره‌ی روش‌های کنار آمدن با ترس از دوربین صحبت گنید.

همه‌ی ما فکر می‌کنیم دیگران ما را نگاه می‌کنند، اما مسئله این نیست. به فرزندتان بگویید که ناراحتی‌اش را درک می‌کنید، اما کسی به او زل نمی‌زند و همکلاسی‌هایش نیز درباره‌ی ظاهرشان نگران هستند.

 

5. از مثبت‌نگری جعلی بپرهیزید.

مدیریت اضطراب به معنی داشتن رفتاری سرخوشانه و بیخیال نیست.

مثبت‌نگری جعلی وقتی رخ می‌دهد که وانمود کنیم همه چیز عالی است در حالی که چنین نیست. چنین برخوردی به ما فضای کافی برای بیان سردرگمی، خشم یا ناراحتی‌مان نمی‌دهد. نباید به فرزندانمان این گونه القا کنیم که فکر یا احساس نداریم. باید احساساتمان را بشناسیم و به روشی سالم آنها را بیان کنیم.

به عبارت دیگر، نیازی نیست وانمود کنید که شرایط پاندمی مسئله‌ی مهمی نیست. از این نظر خیالتان راحت باشد.

 

اشتباهات را فراموش کنید و به تلاش کردن ادامه دهید

صحبت کردن درباره‌ی حفظ آرامش در زمان آموزش آنلاین در شرایط پاندمی بسیار ساده‌تر از عملی کردن آن است. اما این مهارت نیز مانند هر مهارت دیگری نیاز به تمرین دارد و با گذر زمان راحت‌تر می‌شود. البته که همچنان روزهای بدی پیش رو خواهید داشت، اما با حفظ آرامش خود و کودکتان این اتفاق کمتر رخ خواهد داد. روزهای بدتان را پشت سر بگذارید و فردا دوباره تلاش کنید.

 

خبر خوب این است که این توصیه‌ها را می‌توان در سایر جنبه‌های زندگی نیز به کار گرفت. حتی زمانی که شرایط پاندمی به پایان برسد.

در این مورد دیدگاه تان را بیان نمایید

* نام خود را وارد نمایید .
لغو
*دیدگاه تان را بیان نمایید .

شرکت در آزمون آنلاین
شما قبلا در این آزمون شرکت نموده اید
کد ملی معتبر نمیباشد
شماره همراه معتبر نمیباشد

دریافت محتوای آموزشی موسسه زبان کیش

برای دریافت اخرین محتوای آموزشی و اخبار موسسه زبان کیش ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: