چطور مهارت‌ خواندن را در خود تقویت کنیم؟ (قسمت دوم)

در قسمت قبل به توضیح انواع مهارت‌های خواندن پرداختیم. اکنون به این می‌پردازیم که چگونه این مهارت‌ها را تقویت کنیم.
چطور مهارت‌ خواندن را در خود تقویت کنیم؟ (قسمت دوم)

در قسمت قبل به توضیح انواع مهارت‌های خواندن پرداختیم. اکنون به این می‌پردازیم که چگونه این مهارت‌ها را تقویت کنیم. روش‌های مختلفی برای تقویت مهارت‌های خواندن وجود دارد. می‌توانید از روش تندخوانی برای بهبود روان‌خوانی استفاده کنید یا هر زمان که به واژه‌ی ناآشنایی برمی‌خورید آن را یادداشت کنید. در ادامه گام‌هایی برای تقویت بیشتر مهارت‌های خواندن ارائه می‌شوند.

۱.هر روز زمانی را به خواندن اختصاص دهید
یکی از موثرترین راه‌های تقویت یک مهارت تمرین است. بهبود مهارت‌های خواندن نیز در نهایت به تمرین نیاز دارد. در نتیجه می‌توانید هر روز ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را به خواندن اختصاص دهید. می‌توانید مقاله‌های خبری، داستان، مجله و هر نوع متن دیگری را بخوانید.

۲.اهدافی برای خواندن تعیین کنید
می‌توانید برای خود اهدافی تعیین کنید تا بتوانید دایره‌ی واژگان خود را گسترش دهید، درک عمیق‌تری پیدا کنید و توانایی ارتباط برقرار کردن‌ میان آنچه می‌خوانید و ایده‌ها و دیدگاه‌هایتان را تقویت کنید.
برای نمونه، هدفتان می‌تواند یادگیری مجموعه‌ای از واژه‌های مرتبط با یک موضوع باشد، مثلا مدیریت کسب و کار، تکنولوژی یا هر موضوع دیگری که مورد علاقه‌تان است. پس از آن می‌توانید معنی واژه‌های ناآشنا را پیدا کنید تا در هنگام خواندن دایره‌ی واژگانتان را نیز گسترش دهید. در عین حال که واژه‌ها و عبارت‌های پیشرفته‌تر را می‌آموزید، می‌توانید سطح دشواری متونی را که می‌خوانید افزایش دهید.

۳. پیش‌خوانی کنید.
پیش‌خوانی و سریع‌خوانی متون می‌تواند گام دیگری در جهت تقویت مهارت‌های خواندنتان باشد. با پیش‌خوانی عناوین، زیرنویس‌ها، تیترها و سایر نشانه‌های موجود در متن این استراتژی را به کار ببرید تا درباره‌ی آنچه می‌خوانید ایده بگیرید.


۴. هدفتان از خواندن را مشخص کنید
همانطور که متون مختلفی را می‌خوانید، هدف خود را مشخص کنید. به این بیندیشید که دلیل نوشتن متون مختلف چیست و چه معانی یا کلیاتی را می‌توان از هر متن درک کرد. به علاوه، می‌توانید هدف خودتان را از خواندن تشخیص دهید؛ برای نمونه، برای کسب اطلاعات، دنبال کردن دستورالعمل‌های یک کتابچه‌ی راهنما یا لذت بردن از یک داستان. دانستن هدفتان از خواندن متون کمکتان می‌کند ایده‌های اساسی و جزئیات مورد نیازتان را جستجو و پیدا کنید.

۵. استراتژی‌های اساسی خواندن را به کار ببرید.
هنگام خواندن متون مختلف می‌توانید چندین استراتژی متفاوت را به کار ببرید تا درک مطلبتان را ارتقا دهید. برای نمونه، هنگام پیش‌خوانی یک متن، نوع ساختار متن را تشخیص دهید؛ مثلا اطلاعی، ترغیبی یا دستورالعملی. همچنین می‌توانید اصول مهم متون مختلف مانند ایده‌ی کلی، مسائل و راه‌حل‌ها، یا ایده‌های مقایسه‌ای مطرح شده را تشخیص دهید. به‌کارگیری استراتژی‌هایی مانند تشخیص جنبه‌های متن، تبیین اهداف آن و یادداشت‌برداری همگی می‌توانند در ارتقای مهارت‌های خواندن موثر باشند.

۶. در هنگام خواندن یادداشت بردارید.
یکی دیگر از روش‌های بسیار موثر برای تقویت مهارت‌های خواندن یادداشت‌برداری در هنگام مطالعه است. برای نمونه، ممکن است در هنگام خواندن یک رمان داستانی یادداشت‌برداری کنید تا درک عمیق‌تری از ادبیاتی که نویسنده به کار گرفته است به دست آورید یا در زمان مطالعه‌ی یک مجله‌ی علمی واژه‌های جدید را یادداشت کنید. یادداشت‌برداری موثر می‌تواند درباره‌ی آنچه می‌خوانید برایتان سوال ایجاد کند و کمکتان کند با متن ارتباط برقرار کنید.
به همین صورت، ترسیم ابزارهای تصویری مانند چارت، جدول و نمودار ممکن است باعث شفاف‌تر شدن ایده‌ها و موضوعات متن شود و کمکتان کند استنتاج بهتری داشته باشید. یادداشت‌برداری می‌تواند در زمینه‌ی تمرین‌های درک مطلبی مانند خلاصه‌نویسی نیز سودمند باشد.

۷. آنچه را می‌خوانید با استفاده از خلاصه کردن کاربردی کنید
خلاصه کردن متنی که می‌خوانید نیز می‌تواند به تقویت مهارت‌های خواندتان کمک کند. خلاصه کردن وادارتان می‌کند جزئیات خاص و موضوعات اصلی متن را با واژه‌های مخصوص خودتان و دیدگاه منحصر به فردتان به خاطر آورید. می‌توانید آنچه را خوانده‌اید به صورت شفاهی برای دوستانتان بازگو کنید یا خلاصه‌ای از آن بنویسید تا اطلاعات را بهتر به خاطر بسپارید و درک بهتری از آن داشته باشید.
همانطور که مهارت‌های خواندن را در خود تقویت می‌کنید، ارتباطات و توانایی کلی‌تان برای تعامل با دیگران و عملکردتان در زندگی حرفه‌ای‌تان بهبود پیدا خواهد کرد.



در این مورد دیدگاه تان را بیان نمایید

* نام خود را وارد نمایید .
لغو
*دیدگاه تان را بیان نمایید .

شرکت در آزمون آنلاین
شما قبلا در این آزمون شرکت نموده اید
کد ملی معتبر نمیباشد
شماره همراه معتبر نمیباشد

دریافت محتوای آموزشی موسسه زبان کیش

برای دریافت اخرین محتوای آموزشی و اخبار موسسه زبان کیش ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: