چطور امنیت زبان‌آموزان را در محیط آنلاین حفظ کنیم؟

نکاتی برای آموزش آنلاین

مقدمه

اگر در حال حاضر از کانال‌های آنلاین با زبان‌آموزانتان در ارتباطید، این مسئله بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند که هم خودتان و هم زبان آموزان تان و همچنین والدین یا سرپرستان (زبان آموز کم سن ‌و سال ‌تر) از خطرات فضای مجازی آگاهی داشته باشید. حتما پروسه‌های امنیتی مدرسه یا موسسه ‌تان را با آنها به اشتراک بگذارید تا در صورت بروز هر مسئله‌ای بتوانند آنها را به موسسه اطلاع دهند. همچنین شایان ذکر است که برخی زبان آموزان دارای معلولیت یا نیازهای تحصیلی خاص به یاداوری‌ بیشتری درباره‌ی امنیت الکترونیک نیاز دارند، در نتیجه صحبت کردن درباره‌ی این موضوع به طور منظم در خلال کلاس ارزشمند خواهد بود.  

چطور شروع کنیم؟

در فضایی اشتراکی کار کنید. از پس‌زمینه‌ی محو استفاده کنید یا لوازم شخصی‌ای را که نمی‌خواهید با زبان‌آموزانتان به اشتراک بگذارید، از کادر دوربین خارج کنید.

همیشه از وسایل الکترونیکی، ایمیل و حساب‌های مربوط به کار استفاده کنید و حساب‌های شخصی‌تان را از جمله در شبکه‌های اجتماعی از کار جدا کنید. 

در دستورالعمل‌هایتان به والدین و سرپرستان و زبان آموزان اطلاع دهید که تنها از نام کوچک و حرف اول نام خانوادگی‌شان برای وارد شدن به حسابشان استفاده کنند. این کار از اطلاعات شخصی‌شان محافظت می‌کند و احتمال شناسایی افراد را کاهش می‌دهد. 

در ابتدای هر جلسه، مشکلات احتمالی مرتبط با امنیت شبکه را تشریح کنید و به زبان آموزان یادآوری کنید که چطور می‌توانند مسائلشان را اطلاع دهند.

زبان آموزان حتما باید از اتاق نشیمن در کلاس شرکت کنند، نه از اتاق خواب.

به زبان آموزان بگویید که در زمان شرکت در کلاس درب را باز بگذارند و پیش از اینکه کلاس شروع شود بپرسید آیا بزرگتری در خانه حضور دارد یا خیر.

زبان آموزان تنها میتوانند از طریق اتاق انتظار وارد کلاس مجازی شوند. تنها به زبان آموزانی اجازه ورود دهید که نامشان در لیست ثبت‌نام کلاس باشد.

پس از اینکه همه وارد شدند، کلاس مجازی را قفل کنید باید روش انجام این کار را در پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنید، یاد بگیرید

اگر فرد ناشناسی توانست وارد کلاس شود، فورا او را بیرون کنید و این موضوع را به سرپرست امنیت مورد نظر اطلاع دهید.

محیط گفتگوی بین زبان آموزان را غیرفعال کنید تا خطر بروز زورگویی مجازی را کاهش دهید.

اگر مجبورید به دلایل شخصی از کلاس خارج شوید، پیش از آن همه ‌ی زبان آموزان را در حالت «انتظار» قرار دهید.

جلسات را ضبط نکنید. اگر مدرسه یا موسسه‌تان خواهان ضبط شدن جلسه‌ای است، حتما زمان آن جلسه و همچنین مدت زمان نگهداری فیلم‌ها و افرادی را که به آنها دسترسی دارند، به والدین اطلاع دهید.

حتما کلاس را «تمام» کنید و اطمینان حاصل کنید که همه‌ ی زبان آموزان کلاس را ترک کرده‌اند.

 

ایده ‌هایی برای آموزش امنیت مجازی

مدیریت کلاس آنلاین

با همکاری زبان آموزان منشور کلاسی یا مجموعه‌ای از قوانین تهیه کنید. این راهی فوق ‌العاده است تا زبان آموزان و معلمان درباره‌ ی رفتار مورد انتظار، ارتباطات، پوشش مناسب و پیامدها (تشویق و تنبیه) با یکدیگر همکاری کنند و بر سر این موضوعات به توافق برسند. می‌توانید در مقدمه‌ی هر جلسه به این موضوع اشاره‌ کنید.

اگر راضی نبودیم، چه کار کنیم

از زبان آموزان بپرسید چه چیزهایی ممکن است باعث نارضایتی‌شان شود و در چه مواقعی ممکن است بخواهند با معلم یا یک بزرگتر مطرح کنند. برای نمونه، «اگر کسی خارج از کلاس با شما تماس گرفت»، «اگر کسی عکسی از شما را در فضای مجازی به اشتراک گذاشت» یا «اگر کسی حرف ناشایستی به شما زد.».

به زبان آموزان نشان دهید چطور می‌‌توانند مسائلشان را در سامانه‌ی آموزش مجازی مدرسه یا موسسه یا از طریق گفتگو با معلم گزارش دهند. 

انتظار احترام داشته باشید

داستانی از فردی تعریف کنید که در فضای مجازی پست‌های آزاردهنده می‌نویسد. سپس مکث کنید و از زبان آموزان بپرسید فکر میکنند پایان این داستان چطور خواهد بود. پایان داستان را تعریف کنید و درباره‌ی آن بحث کنید. اگر پست‌های آزاردهنده‌ای در فضای مجازی درباره‌ی یکی از هم‌کلاسی‌هایتان دیدید، باید چه کار بکنید؟

نشان دهید که به زبان آموزان احترام میگذارید و به آنها یادآوری کنید که به یکدیگر احترام بگذارند، درست مانند یک کلاس عادی. اگر زورگویی مشاهده کردید، از طریق کانال‌های معین شده گزارش دهید.

پرسش‌ و پاسخ درباره‌ی فضای مجازی

از زبان آموزان بخواهید پرسش‌نامه‌ای درباره‌ی امنیت الکترونیک مربوط به خودشان تهیه کنند و پرسش‌ها را از اعضای خانواده‌شان بپرسند. برای نمونه:

برای اینکه مطمئن شوم رمز عبورم امن است باید

الف) از سه کلمه‌ی تصادفی استفاده کنم.

ب) از اطلاعات شخصی مانند نام فرزند یا حیوان خانگی استفاده نکنم.

پ) برای هر سرویس آنلاین از رمز عبور متفاوت استفاده کنم.

 

 

نویسنده: کریستین دانگی

www.teachingenglish.org.uk

لینک های مفید 

Resources for lessons and activities at home on e-safety: https://www.childnet.com

LearnEnglish Teens e-safety resources: https://www.saferinternetday.org/web/british-council

 A lesson plan on staying safe with social media: https://tinyurl.com/yc4kk38q

 Resources for teachers related to Safer Internet Day: https://tinyurl.com/y8adexmq

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در این مورد دیدگاه تان را بیان نمایید

  • همتی عالی بود

  • مریم عاااااالی

  • رخشانی واقعا بحث امنیت در فضای مجازی خیلی مهمه لطفا باز هم در مورد این موضوع مطلب بزارید عالی بود ممنون

  • مدیر سامانه خواهش میکنم ممنون از پیشنهاد شما

  • حامد قبول افتاد

  • حبیب عاااالی

  • حبیب توجه شود

  • محمود نزدیکه

  • راحت قبوله

  • زهره خوبه

  • فرهاد توجه شود

  • مسعود عالی

* نام خود را وارد نمایید .
لغو
*دیدگاه تان را بیان نمایید .

شرکت در آزمون آنلاین
شما قبلا در این آزمون شرکت نموده اید
کد ملی معتبر نمیباشد
شماره همراه معتبر نمیباشد

دریافت محتوای آموزشی موسسه زبان کیش

برای دریافت اخرین محتوای آموزشی و اخبار موسسه زبان کیش ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: