چطور مهارت خواندن را در خود تقویت کنیم؟ (قسمت اول)

در این مطلب، ابتدا توضیح می‌دهیم که مهارت‌های خواندن چیستند و سپس راه‌هایی را برای تقویت این مهارت ارائه می‌دهیم.
چطور مهارت خواندن را در خود تقویت کنیم؟ (قسمت اول)

مهارت خواندن شامل مجموعه ای از مهارت ها است که در تمامی جنبه های زندگی نفوذ می‌کند. تقویت مهارت‌های خواندن به شما این امکان را می‌دهد تا هر چه را می‌خوانید تفسیر کنید و معنای آن را دریابید. وقتی دائما این مهارت‌ها را در خود تقویت کنید، می‌آموزید که از طریق نوشتن نیز ارتباط موثری با دیگران برقرار کنید. خواندن و نوشتن به نوعی تمام جنبه های زندگی ما را دربرمی‌گیرند که هم در زندگی شخصی و هم در زندگی حرفه‌ای‌مان نقشی حیاتی خواهند داشت.
در این مطلب، ابتدا توضیح می‌دهیم که مهارت‌ خواندن چیست و سپس راه‌هایی را برای تقویت این مهارت ارائه می‌دهیم.

مهارت‌های خواندن چیستند؟
مهارت‌های خواندن مجموعه توانایی‌هایی هستند که به قابلیت‌های فرد برای خواندن، درک کردن، تفسیر کردن و رمزگشایی متون مربوط می‌شوند. داشتن مهارت بالا در خواندن می‌تواند برای تحلیل و پاسخ دادن به ارتباطات نوشتاری مانند ایمیل، پیام، نامه و سایر متون مفید باشد. به‌کارگیری مهارت‌های خواندن در محل کار نیز می‌تواند برای برقراری ارتباط نوشتاری موثر سودمند باشد چراکه در نتیجه‌ی آن سوءتفاهم‌ها کاهش می‌یابد.
مهارت‌های خواندن شامل چندین جنبه‌ی مهم می‌شوند که در کنار یکدیگر سواد ما را تشکیل می‌دهند؛ از جمله درک مطلب، روان‌خوانی، واژگان و استراتژی‌هایی که به خواننده کمک می‌کنند تا متن مورد نظر را تفسیر کنند و معنای آن را دریابند.

درک مطلب چیست؟
درک مطلب یعنی آنچه را می‌خوانید بفهمید. درک مطلب قوی شامل مجموعه‌ای مهارت‌های مورد نیاز برای تفسیر و فهم معنای متون می‌شود. چندین عامل مانند روان‌خوانی، توانایی رمزگشایی واژگان جدید و ناآشنا و استفاده‌ از نشانه‌های متن برای تشخیص اصل مطلب، همگی جنبه‌های مختلف درک مطلب موثر هستند.
مهارت‌های اساسی برای درک مطلب موثر شامل این موارد می‌شود: رمزگشایی، روان‌خوانی، واژگان، استنتاج و به‌ یاد
سپردن.

رمزگشایی
رمزگشایی مهارتی است که به توانایی شما برای خواندن یا تلفظ واژه‌هایی مربوط است که قبلا شنیده‌اید اما هرگز شکل نوشتاری آنها را ندیده‌اید. این مهارت به دانش آوایی شما تکیه دارد؛ یعنی توانایی تشخیص تک‌تک صداهایی که در یک واژه می‌شنوید و وصل کردن آنها به هم. ارتباط دادن به حرف یا حروف به صدایی که ایجاد می‌کنند، گامی مهم در جهت خواندن یا رمزگشایی از واژه‌ها است.

روان‌خوانی
روان‌خوانی به ترکیبی از عوامل مختلف اشاره دارد. ابتدا بر توانایی خواندن واضح متون با حفظ جریان متن تمرکز دارد. همچنین به توانایی رمزگشایی واژه‌های جدید به محض خواندن آنها مربوط است. روان‌خوانی همان خواندن است که می‌تواند مستقیما بر درک شما از متن تاثیر بگذارد. برای نمونه، وقتی کودک در خواندن متون روان‌تر می‌شود، سریع‌تر معنای آن را درک می‌کند و درک بهتری از آنچه می‌خواند به دست آورد.

واژگان
توانایی رمزگشایی و تشخیص معنای واژه‌های جدید نیز بر درک مطلب شما تاثیر می‌گذارد. وقتی بتوانید به سرعت معنای واژه‌های جدید را تفسیر کنید و روابط میان واژه‌های جدید و عبارات آشنا را تشخیص دهید، می‌توانید توانایی خود را در حدس زدن، ایده پیدا کردن و به طور کلی درک بهتر متن افزایش دهید.

استنتاج
استنتاج نیز عاملی اساسی در درک مطلب است. وقتی استنتاج می‌کنیم، اطلاعات متن را با ایده‌ها و نظرات خودمان ارتباط می‌دهیم و همین امر به درک بهتر آنچه می‌خوانیم کمک می‌کند. برای مثال وقتی مقاله‌ای درباره‌ی پلاستیک در اقیانوس‌ها می‌خوانید، ممکن است استنتاج کنید که برای کاهش مقدار زباله‌های پلاستیکی باید شروع به بازیافت کنید. استنتاج وقتی اتفاق می‌افتد که متنی را می‌خوانیم که هدف و مقصود متن به روشنی بیان نشده است. به علاوه، توانایی استنتاج کردن و ارتباط دادن ایده‌ها می‌تواند به بهبود حافظه کمک کنید.

به خاطر سپردن
درک مطلب و به خاطر سپردن آنچه می‌خوانیم به یکدیگر مربوط هستند. درک مطلب بر پایه‌ی به خاطر سپردن اطلاعات استوار است. با تمرین مهارت خلاصه کردن و به یاد آوردن آنچه می‌خوانید می‌توانید درک مطلب خود را بیشتر تقویت کنید.

در این مورد دیدگاه تان را بیان نمایید

* نام خود را وارد نمایید .
لغو
*دیدگاه تان را بیان نمایید .

شرکت در آزمون آنلاین
شما قبلا در این آزمون شرکت نموده اید
کد ملی معتبر نمیباشد
شماره همراه معتبر نمیباشد

دریافت محتوای آموزشی موسسه زبان کیش

برای دریافت اخرین محتوای آموزشی و اخبار موسسه زبان کیش ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: