نکاتی برای تدریس مجازی

چطور در کلاس ‌های آنلاین فرصت صحبت کردن زبان آموزان را افزایش دهیم؟
نکاتی برای تدریس مجازی

 مقدمه 

با اینکه ارتقای مهارت‌های گفتاری در کلاس‌های آنلاین با کلاس‌های حضوری متفاوت است، همچنان امکان‌پذیر است. تنها به کمی خلاقیت و خیال‌پردازی از طرف معلم و زبان آموزان نیاز است. همچنین باید زبان آموزان را در مورد نحوه‌ی خوب گوش دادن به یکدیگر راهنمایی کرد دادن تکلیفی به آنها در حین گوش دادن می‌تواند به این روند کمک کند.

چطور شروع کنیم؟

در مورد تمامی فعالیت‌هایی که در ادامه ارائه می‌ شوند، نکته‌ی مهم این است که برای زبان آموزان مشخص کنید که در زمان انجام هر یک از این فعالیت‌ ها، کدام بخش از زبان (لغات یا نکات دستوری) را تمرین خواهید کرد.

ابزارهایی را که در دسترس است، در نظر بگیرید آیا از پلتفرمی استفاده می‌ کنید که دارای فضای مجزا (breakout room) است؟ در این صورت، می‌توانید از آنها برای انجام فعالیت‌ های گفتاری در گروه‌های کوچک استفاده کنید.

درباره‌ی روش‌های بازخورد دادن به فعالیت‌های گفتاری فکر کنید؛ آیا معیار خاصی وجود دارد که هر بار بتوانید استفاده کنید؟ آیا باید هر جلسه به همه‌ی زبان آموزان بازخورد دهید یا می‌توانید هر بار تمرکزتان را معطوف تنها چند نفر کنید؟

در زمان برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های گفتاری، به مدت زمان انجام فعالیت فکر کنید. زبان آموزان به چه آمادگی‌هایی از لحاظ دانش زبانی و زمان کافی برای فکر کردن نیاز دارند؟ وقتی زبان آموزانی در حال صحبت است، سایرین چه می‌کنند؟ برای همه تکلیفی در نظر بگیرید چرا که این کار هم سرعت کلاس را بالاتر می‌برد و هم به آنها انگیزه می‌دهد.

ایده‌هایی برای فعالیت‌های گفتاری همزمان

این فعالیت‌ها را می‌توان در بسیاری از پلتفرم‌های متفاوت آنلاین به صورت زنده انجام داد. زبان آموزان به نوبت با همکلاسی‌هایشان صحبت می‌کنند و به آنها گوش می‌دهند.

عباراتی برای شروع داستان: معلم با استفاده از کلمه‌ای که چگونگی ادامه‌ی داستان را نشان می‌دهد،  داستانی را شروع می‌کند، برای نمونه «خوشبختانه...»، «متاسفانه...» یا «ناگهان...». زبان آموزانی را انتخاب کنید تا جمله را ادامه دهد. سپس این زبان آموز نفر بعدی را انتخاب می‌کند.

یک دقیقه صحبت: موضوعاتی را انتخاب کنید و آنها را روی تخته بنویسید. زبان آموزان موضوعی را برای صحبت کردن انتخاب می‌کنند. به آنها زمان بدهید تا خود را آماده کنند. زبان آموزان به نوبت، یک دقیقه درباره‌ی موضوع خود صحبت می‌کنند. به سایر زبان آموزان نیز تکلیفی بدهید، مانند اینکه در صحبت‌های یکدیگر، کلمات یا عبارت‌های خاصی را بیابند و آنها را یادداشت کنند. نکته: این کار بهتر است به جای پیدا کردن ایرادات، درباره‌ی یافتن نکات مثبت باشد.

 

چه چیزی تغییر کرده؟: به زبان آموزان بگویید تا به مدت یک یا دو دقیقه به دقت به یکدیگر نگاه کنند. به آنها اطلاع دهید که ویدئوی همه را خاموش خواهید کرد. آنها باید چیزی را تغییر دهند. ویدئوها را به مدت 30 ثانیه خاموش و مجددا روشن کنید. زبان آموزان تغییرات یکدیگر را توصیف می‌کنند. این کار را تکرار کنید، با این تفاوت که این بار دانش‌آموزان دو تغییر ایجاد می‌کنند. دفعه‌ی بعد، ویدئوی خود را خاموش کنید و تغییری در خود یا در محیط اطرافتان ایجاد کنید.

توصیفات شخصی‌: زبان آموزان مکانی را که در آن هستند، منظره‌ی بیرون، کارهایی را که دیروز انجام داده‌اند، خانه‌ی رویاهایشان، شغل رویایی‌شان و ... را توصیف می‌کنند.

استفاده از عروسک: از زبان آموزان بخواهید یک عروسک بیاورند یا روی هر انگشت شستشان یک چهره نقاشی کنند. با این کار برای هر دانش‌آموز یک شخصیت دیگر خلق می‌شود. مکالمه‌ای را به صورت کلاسی تمرین کنید. میکروفون‌ ها را خاموش کنید تا زبان آموزان با استفاده از عروسک‌ها یا انگشتانشان مکالمه‌هایشان را تمرین کنند.

مناظره 4 3 2 1: موضوعی برای مناظره انتخاب کنید. کلاس را به دو گروه تقسیم کنید و یک موضع (موافق یا مخالف) برای هر گروه تعیین کنید. به گروه‌ها چهار دقیقه زمان دهید تا با استفاده از فضای مجزا یا فضای گفتگو (شرکت‌کنندگان معمولا می‌توانند به افراد خاصی و نه کل کلاس پیام بدهند) دیدگاه‌ها و دلایلشان را تبیین کنند. هر گروه یک سخن‌گو انتخاب می‌کند. سخن‌گو سه دقیقه زمان دارد تا ایده‌های گروه را ارائه دهد و بعد‌ نوبت گروه بعدی می‌شود. همزمان با گوش دادن به سخن‌گوها، سایرین برای پاسخ دادن یادداشت برمی‌دارند. سه دقیقه برای آماده شدن زمان دارند و دو دقیقه برای پاسخ دادن. در مرحله‌ی آخر، دو دقیقه برای آماده کردن دیدگاه‌ها زمان دارند و یک دقیقه برای ارائه‌ی نتیجه‌گیری نهایی.

رای‌گیری: یک رای‌گیری با تعدادی پرسش آماده کنید (برای مثال فهرستی از غذاهایی که زبان آموزان در وعده‌ی صبحانه خورده‌اند/ سرگرمی‌ها/ کارهایی که دیروز انجام داده‌اند). زبان آموزان به پرسش‌ها پاسخ می‌دهند. نتایج را نمایش دهید تا زبان آموزان آنها را توصیف کنند. در مدتی که زبان آموزان جمله‌هایشان را تمرین می‌کنند، میکروفون ‌ها را خاموش کنید. زبان آموزان را انتخاب کنید تا جمله‌هایشان را بیان کنند.

ایده‌هایی برای فعالیت‌های گفتاری غیرهمزمان

این فعالیت‌ها برای زمانی مناسبند که تمرین صحبت کردن به صورت کلاسی، به صورت آنلاین یا روش‌های دیگر، امکان‌پذیر نباشد. زبان آموزان می‌توانند این فعالیت‌ها را در خانه با خانواده یا به تنهایی انجام دهند.

اتاق خود را توصیف کنید: زبان آموزان ویدئوی کوتاهی ضبط می‌کنند و با استفاده از حروف اضافه‌ی مکان، اتاق خود را توصیف می‌کنند. این فعالیت می‌تواند با موقعیت‌های مختلف تطبیق یابد، مثلا توصیف برنامه‌ی روزانه یا کارهایی که دیروز انجام داده‌اند. روش دیگر انجام این فعالیت می‌تواند ضبط صدایشان و ارسال آن به معلم باشد. نکته: در صورت حضور فرد دیگری در ویدئو، باید از به رضایت او نسبت به این کار اطمینان داشته باشید، در نتیجه حتما به زبان آموزان تفهیم کنید که فرد دیگری را در ویدئویشان نشان ندهند.

 مصاحبه: زبان آموزان با یکی از افراد خانواده‌شان مصاحبه و آن را ضبط می‌کنند. این مصاحبه‌ی ضبط شده را به همراه تعدادی پرسش مفهومی می‌توان به عنوان یک تمرین شنیداری استفاده کرد.

ارائه‌ی نمونه: صدای ضبط شده‌ی خودتان را که درباره‌ی موضوعی از درس صحبت کرده‌اید، به همراه متن نوشته‌ شده‌ی آن برای زبان آموزان بفرستید. زبان آموزان گوش می‌دهند و سعی می‌کنند لحن شما و استرس لغات و عبارات را تقلید کنند. سپس صدای خود را ضبط می‌کنند و با صدای شما مقایسه می‌کنند.

یک نمایش رادیویی کوتاه: از زبان آموزان بخواهید به موقعیت‌هایی فکر کنند که عواطف و احساسات فراوانی در آنها وجود داشته باشد برای نمونه، یک کشتی در حال غرق شدن، حیوانی که به کمک نیاز دارد یا یک جشن. از زبان آموزان بخواهید یک مکالمه‌ی کوتاه سه دقیقه‌ای با حداقل چهار شخصیت بنویسند. سپس با استفاده از تغییر صدا برای هر شخصیت و در صورت امکان، افزودن افکت صدا، مکالمه را ضبط می‌کنند. براساس نمایش خود، پرسش‌های مفهومی می‌نویسند و مکالمه‌های ضبط شده‌ی خود را با سایر دانش‌آموزان به اشتراک می‌گذارند.

 منبع

 www.teachingenglish.org.uk

لینک‌های مفید

استفاده از کتاب درسی و فضاهای مجزا برای انجام فعالیت‌ها، وبینار و راهنمایی:

https://bit.ly/BreakoutWebinar

راهنمای استفاده از معیار‌های ارزیابی و بازخورد دادن:

https://bit.ly/RTTAssessment1

 راهنمای بریتیش کانسل در مورد امنیت آنلاین معلمان و دانش‌آموزان:

https://tinyurl.com/yazqwqi7

 

 

در این مورد دیدگاه تان را بیان نمایید

* نام خود را وارد نمایید .
لغو
*دیدگاه تان را بیان نمایید .

شرکت در آزمون آنلاین
شما قبلا در این آزمون شرکت نموده اید
کد ملی معتبر نمیباشد
شماره همراه معتبر نمیباشد

دریافت محتوای آموزشی موسسه زبان کیش

برای دریافت اخرین محتوای آموزشی و اخبار موسسه زبان کیش ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: