نحوه استفاده از فرهنگ لغت (دیکشنری) برای یادگیری کلمات جدید هنگام مطالعه ی متون انگلیسی

استفاده از فرهنگ لغت می تواند هنگام مطالعه بسیار مفید باشد چرا که به شما کمک می کند معنی کلماتی را که نمی دانید پیدا کنید.
نحوه استفاده از فرهنگ لغت (دیکشنری)

 

استفاده از فرهنگ لغت می تواند هنگام مطالعه بسیار مفید باشد چرا که به شما کمک می کند معنی کلماتی را که نمی دانید پیدا کنید. با این حال، استفاده بیش از حد از فرهنگ لغت می تواند مهارت های خواندن شما را تحت تاثیر قرار دهد و آنها را با مشکل مواجه کند.

برای اینکه مطالعه برایتان راحت تر شود، مهم است که بتوانید معنای کلمات ناآشنا را با استفاده از سایر کلمات اطراف آن در جمله حدس بزنید تا به شما در درک معنای آنها کمک کند. ما این روش را "حدس زنی از روی متن" می نامیم. انجام این کار خیلی مهم است زیرا به شما کمک می‌کند سریع‌تر بخوانید و مهارت‌های لازم برای خواندن به زبان انگلیسی آن هم وقتیکه فرهنگ لغتی در دسترس ندارید را به دست آورید.

حالا اگر واقعاً نتوانید از معنای یک کلمه مطمئن شوید چه می شود؟ اگر معنای کلمه را اشتباه حدس بزنید و شروع به استفاده نادرست از آن کلمه کنید، چطور؟

در اینجا راهی برای تمرین خواندن و حدس زدن کلمات از روی محتوای متن، سپس استفاده از فرهنگ لغت برای اطمینان خاطر از درستی آنها برای شما ذکر شده است:

مرحله اول: متنی را برای تمرین پیدا کنید.

مطلبی را انتخاب کنید که میزان متن در آن کنترل شده باشد. به طور مثال یک مقاله خبری یا مجله معمولاً برای این کار مناسب است. اگر می خواهید از یک کتاب استفاده کنید، فقط یک الی دو صفحه از آن را برای شروع انتخاب کنید.

 

مرحله دوم: متن را تا جایی که می توانید سریع بخوانید.

شروع به مطالعه ی مقاله کنید و سعی کنید ایده کلی یا به اصطلاح "لب کلام" مقاله را درک کنید. در این مرحله از مطالعه نگران جزئیات متن نباشید؛ بعداً زمان زیادی برای آن خواهیم داشت. اینکه تنها ایده کلی متن را درک کنید مفید خواهد بود؛ زیرا اگر با مطالعه تمام جزئیات موجود در متن شروع کنید، ممکن است در درک مطالبی که در واقع بعداً در متن توضیح داده شده است با مشکل مواجه شوید.

 

مرحله سوم: متن را با جزئیات بیشتر بخوانید.

اکنون که با ساختار متن و کمی هم در مورد اطلاعات موجود در آن آشنا شدید، آماده هستید تا آن را مفصل تر و با تمام جزئیات بخوانید. پاراگراف به پاراگراف بخوانید و مطمئن شوید که نکته اصلی هر پاراگراف را به خوبی درک کرده اید. اگر در درک معنای کلمه خاصی مشکل دارید، زیر آن خط بکشید، اما خواندن را متوقف نکنید؛ زیرا مطلبی که در ادامه ی پاراگراف است ممکن است به شما در درک معنای آن کمک کند.

 

مرحله چهارم: مجدداً نگاهی به کلمات پیچیده و دشوار بیاندازید.

به کلماتی که زیر آنها خط کشیدید نگاه کنید و سعی کنید معنای آنها را حدس بزنید. اکنون که با متن آشنا شده اید، این کار باید برایتان بسیار ساده تر باشد و در واقع خواهید دید که می توانید معنای تعداد زیادی از این کلمات را حدس بزنید. اگر برایتان مشکل است، سعی کنید به کلمات یا عبارات دیگری فکر کنید که می توانید آن ها را جایگزین این کلمات پیچیده کنید، چرا که ممکن است مترادف آنها باشند و شما مترادف این کلمات دشوار را به راحتی پیدا کرده باشید.

 

مرحله پنجم: زمان استفاده از فرهنگ لغت فرا رسیده!

خب، اکنون زمان آن است که فرهنگ لغت خود را بیرون بیاورید. به کلمات پیچیده در متن برگردید و چک کنید که آیا حدس هایتان درست بوده یا خیر. اگر نه، معنی صحیح کلمات را یادداشت کنید.

سعی کنید یادداشتی از کلمات جدید همراه با معنای آنها برای خود ایجاد کنید و آنها را برای مرور و بررسی مجدد نگه دارید.

 

مرحله ششم: متن را یک دور دیگر بخوانید.

اکنون که معنای همه کلمات و عبارات موجود در متن را می دانید، آن را برای آخرین بار بخوانید تا به شما کمک کند جملاتی را که در آنها با کلمات جدید مواجه شده اید را به خاطر بسپارید. یادآوری نحوه استفاده از کلمات در یک جمله به اندازه درک معانی آنها مهم است، چرا که به شما کمک می کند تا در آینده از آنها به درستی استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که لازم نیست همیشه این گونه به مطالعه بپردازید. این روش مطالعه زمان زیادی می طلبد و در امتحانات یا زمانیکه نیاز دارید به سرعت خواندن یک کتاب طولانی را تمام کنید، کاربردی نخواهد بود. هر چند می توانید از همین ایده در مطالعه ی روزمره خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید همیشه قبل از استفاده از فرهنگ لغت، معنای کلمه را حدس بزنید.

 

اینها نکاتی برای امروز شما است. اکنون، فقط به تمرین زبان انگلیسی خود بپردازید تا مانند یک بومی زبان بخوانید، بنویسید و صحبت کنید.

 

 

Source: https://englishlive.ef.com/blog/study-tips/how-to-use-a-dictionary-to-learn-new-words-when-reading/

 

 

مترجم: مبینا سرشاد سرهنگی

در این مورد دیدگاه تان را بیان نمایید

* نام خود را وارد نمایید .
لغو
*دیدگاه تان را بیان نمایید .

شرکت در آزمون آنلاین
شما قبلا در این آزمون شرکت نموده اید
کد ملی معتبر نمیباشد
شماره همراه معتبر نمیباشد

دریافت محتوای آموزشی موسسه زبان کیش

برای دریافت اخرین محتوای آموزشی و اخبار موسسه زبان کیش ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: