ارزیابی آنلاین (مجازی) زبان آموزان

ارزیابی آنلاین (مجازی) زبان آموزان: توجه، خودآزمایی و ابزارهای کوییز آنلاین (مجازی)
ارزیابی آنلاین (مجازی) زبان آموزان

 

مقدمه

 

ارزیابی مستمر جهت بررسی پیشرفت زبان‌آموزان و پیدا کردن درک درستی از سطح آنها همواره اهمیت داشته است. هرچند، این مسئله اغلب نادیده گرفته شده است. در زمان تدریس آنلاین، پیگیری آنچه زبان‌آموزان می‌دانند و می‌توانند انجام دهند ممکن است دشوارتر به نظر برسد، اما امکان‌پذیر است. این کار ارزیابی کردن در درازمدت را هم برای شما و هم برای زبان‌آموزانتان آسان‌تر می‌کند. همه‌ی ما به اهمیت ایجاد اعتماد و استقلال در زبان‌آموزان واقفیم. ارزیابی آنلاین فرصت دیگری برای پیشرفت این مهارت‌های حیاتی آموزش است.

 

 

 

چطور شروع کنیم؟

 

برای هر سیستم جدیدی، کمی برنامه‌ریزی و آماده‌سازی در ابتدای کار مورد نیاز است. به آنچه می‌خواهید ارزیابی کنید، هم در طول کلاس و هم تکالیف و سایر فعالیت‌ها، بیندیشید. هم‌چنین می‌توانید اشکال غیرسنتی ارزیابی، مانند شرکت کردن در بحث‌های کلاسی، خلاقیت یا اعتماد به نفس را نیز لحاظ کنید. ثبت کردن مستمر ارزیابی‌ها به شما کمک می‌کند تا روند پیشرفت زبان‌آموزانتان را در گذر زمان بررسی کنید. این کار نوشتن طرح درس و نوشتن گزارش‌های پایان ترم و پایان سال برای هر زبان‌آموز را نیز آسان‌تر می‌کند.

 

·        کارتان را با نوشتن فهرست نام‌ها به ترتیب لیست ثبت‌ نام شروع کنید.

 

·        نمره‌ها و نظراتتان را در ستون‌های مجاور هم ثبت کنید.

 

·        هر ستون را به یکی از فعالیت‌هایی که ارزیابی می‌کنید، اختصاص دهید.

 

به یاد داشته باشید که کار را ساده شروع کنید. یک یا دو جنبه را ارزیابی کنید و در کنار نام هر زبان‌آموز یک یادداشت بگذارید. با گذشت زمان، می‌توانید این سیستم را گسترش دهید.

 

 

 

توجه کردن

 

با استفاده از روش‌های زیر، می‌توانید بررسی کنید که هر زبان‌آموز درس را تا چه اندازه یاد گرفته است. یادداشت‌هایی بنویسید درباره‌ی اینکه «چه کسی درس را خوب یاد گرفته»، «چه کسی نیاز به کمک دارد»، «چه بخش‌هایی نیاز به مرور دارند» و «چه بخش‌هایی را همه کاملا یاد گرفته‌اند».

 

·        تایید یا عدم تایید با نشان دادن انگشت شصت

 

·        استفاده از چراغ راهنمایی، به این صورت که زبان‌آموزان چراغ‌های سبز/زرد/قرمز نشان می‌دهند یا هر نماد دیگری که بتوانند با استفاده از آنها نشان دهند درس را تا چه اندازه یاد گرفته‌اند.

 

·        تخته‌سفیدهای کوچک که زبان‌آموزان روی آنها می‌نویسند و بالا نگه می‌دارند تا شما ببینید.

 

·        زبان‌آموزان از گفتگوی خصوصی برای پاسخ دادن به شما استفاده می‌کنند. با این روش، زبان‌آموزان تحت تاثیر دیگران قرار نمی‌گیرند. توجه داشته باشید که در کلاس‌های پرتعداد، می‌توانید گفتگوها را ذخیره کنید و بعد از کلاس بررسی کنید.

 

خودآزمایی

 

·        زبان‌آموزان پاسخ‌های خود را با استفاده از کلید پاسخ‌های صحیح بررسی می‌کنند و پاسخ‌هایی را که نیاز به توضیح بیشتر دارند، اطلاع می‌دهند. این روش، جایگزین بررسی تک‌تک پاسخ‌ها به صورت انفرادی در کلاس می‌شود و استقلال زبان‌آموزان را افزایش می‌دهد.

 

·        معلم پاسخ‌ها را نشان می‌دهد، اما یکی از پاسخ‌ها نادرست است. زبان‌آموزان پاسخ نادرست را پیدا می‌کنند. این روشی است برای تمرکز بر آنچه زبان‌آموزان نیاز دارند بدانند، به جای وقت گذاشتن بر روی آنچه از قبل می‌دانند.

 

·        از یک کد تحصیح خطا استفاده کنید تا زبان‌آموزان اشتباهات خود را تصحیح کنند و بخش‌هایی را که نیاز به تمرین بیشتر دارند، اطلاع دهند. به یاد داشته باشید که این کد را برای زبان‌آموزان توضیح دهید.

 

·        ارزیابی یکدیگر. زبان‌آموزان پاسخ‌هایشان را از طریق ایمیل یا اپ‌های پیام‌رسان برای یکدیگر ارسال می‌کنند و مجددا نقاط قوت و بخش‌هایی را که نیاز به تلاش بیشتر دارند، به شما اطلاع می‌دهند. استفاده از هم‌کلاسی‌ها به معنای برداشتن فشار از روی افراد است.

 

·        جمله‌های «من می‌توانم...» را می‌توان برای خودارزیابی جهت تشخیص نقاط قوت و پیشرفت به کار برد. برای نمونه: من می‌توانم در زمان گذشته جملات پرسشی بسازم یا من می‌توانم نظراتم را درباره‌ی موضوعات مختلف بیان کنم. می‌توانید با استفاده از اهداف درس این جملات را بنویسید. زبان‌آموزان می‌توانند با استفاده از جملات «من می‌توانم...» تشخیص دهند در چه بخش‌هایی نیاز به کمک بیشتر دارند و در پایان هفته این موارد را به شما اطلاع دهند.

 

 

 

رای‌گیری‌ و کوییز آنلاین

 

استفاده از رای‌گیری و کوییز روش مناسبی برای ارزیابی زبان‌آموزان است، بدون اینکه مجبور باشید زمان زیادی را صرف تصحیح پاسخ‌ها کنید. رای‌گیری یا کوییز آنلاین می‌تواند بی‌نام انجام شود و همین می‌تواند زبان‌آموزانی با اعتماد به نفس پایین‌تر را تشویق کند تا در فعالیت‌ها شرکت کنند.‌ در ادامه ابزارهایی را که می‌توانید استفاده کنید، ارائه می‌کنیم:

 

·        گوگل فرم: این ابزار را می‌توان برای جملات درست/نادرست، پرسش‌های چندگزینه‌ای، تیک زدن موارد مختلف، پاسخ‌های آماده‌ی کشویی، پاسخ‌های کوتاه یا بلند استفاده کرد. هم‌چنین می‌توانید برای خودتان معیاری در نظر بگیرید (که برای جملات «من می‌توانم...» نیز مفید است.) می‌توانید تصویر، ویدئو، فایل صوتی یا متن آپلود کنید و سوالاتی درباره‌ی فعالیت مورد نظر بپرسید. همچنین می‌توانید تعیین کنید که کدام پاسخ صحیح است تا کامپیوتر تصحیح و نمره‌دهی را برایتان انجام دهد. سِروِی‌ مانکی (SurveyMonkey) سایت دیگری است که امکانات مشابهی دارد و نسخه‌ی رایگان آن امکان استفاده از حداکثر ده سوال را در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

·        کوییزلت: ابزار آنلاینی است برای طراحی کوییز با استفاده از تصاویر و کلمات که اغلب برای فلش‌کارت‌ها و فعالیت‌های تطبیق‌ دادنی استفاده می‌شود. این کوییزها را می‌توان هم در کلاس و هم به عنوان تکلیف استفاده کرد.

 

·        کاهوت: این ابزار به شما کمک می‌‌کند تا کوییزهایی طراحی کنید که می‌توان به صورت فردی یا گروهی انجام داد.

کارن واترستون

 

لینک‌های مفید

 

·        دوره‌ی رایگان فیوچر لرن درباره‌ی ارزیابی زبان در کلاس:

 

https://www.futurelearn.com/courses/language-assessment

 

 

 

·        ویدئوهایی کوتاه درباره‌ی جنبه‌های مختلف ارزیابی:

 

https://www.britishcouncil.org/exam/aptis/research/assessment-literacy

 

 

 

 

در این مورد دیدگاه تان را بیان نمایید

  • علی 👌

  • زهرا سادات از کلاسهای آنلاین آموزش زبان انگلیسی کیش بسیار راضی هستم. امیدوارم موسسه کیش بزودی کلاس آنلاین آموزش زبان اسپانیایی هم برگزار نماید‌.

  • تینا اوکی

  • نازنین فاطمه بسیارررررررررر عالی

  • فرهاد خوب بود

  • توفیقی با اهدای سلام و تشکر

  • توفیقی با اهدای سلام و تشکر

  • توفیقی با اهدای سلام و تشکر

  • بابائیان بسیار عالی

  • فئوادیان بسیار عالی

  • علی رضایی اصل بسیار عالی

  • اکبر صادقی اصل بسیار عالی 🙏👏

  • رضا اکبری سپاس 👏👏

  • علی رضایی بسیار عالی 👏👏

  • شهاب علیپور به امید پیشرفت زبان آموزان

  • محبوبه خیری ممنون از مقالات مفیدتان

  • نازنین باقری آموزنده و کاربردی بود

  • حسین رنجبر فرزند من زبان آموز شماست در طول ترم از آموزش تماس داشتم برای اطلاع رسانی از وضعیت تحصیلی فرزندم امیدوارم این روند ادامه دار باشه با تشکر

  • مدیر سامانه سپاس از ثبت دیدگاه شما، حتما ادامه دار خواهد بود

  • محسن يوسفي عالي

  • علي صديق مقيد و ارزنده

  • محمد فرخ احسنت

  • اميد حاجيلي سپاس از مطالب مفيد

  • پروين اعتصامي لذت برديم

  • پريسا علوي خيلي هم عالي

  • خسرو شكيبايي بسيار كاربردي

* نام خود را وارد نمایید .
لغو
*دیدگاه تان را بیان نمایید .

شرکت در آزمون آنلاین
شما قبلا در این آزمون شرکت نموده اید
کد ملی معتبر نمیباشد
شماره همراه معتبر نمیباشد

دریافت محتوای آموزشی موسسه زبان کیش

برای دریافت اخرین محتوای آموزشی و اخبار موسسه زبان کیش ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: