ارتباط موثر میان معلم و زبان‌آموز در کلاس‌های آنلاین

برقراری ارتباط اولین مانعی است که بر سر راه معلمان و زبان‌آموزانی قرار گرفته که مجبور به شرکت در کلاس‌های آنلاین شده‌اند.
ارتباط موثر میان معلم و زبان‌آموز در کلاس‌های آنلاین

برقراری ارتباط اولین مانعی است که بر سر راه معلمان و زبان‌آموزانی قرار گرفته که مجبور به شرکت در کلاس‌های آنلاین شده‌اند.

چطور با زبان‌آموزانمان در ارتباط باشیم؟

چت، ایمیل و تماس تصویری مواردی هستند که به تازگی نرمال شده‌اند اما اگر در یک سر این ارتباط زبان‌آموزان سردرگم و در سر دیگر معلمان برآشفته و خسته قرار داشته باشند هیچ ابزاری به کار نخواهد آمد.

اما خوشبختانه روش‌هایی وجود دارند که با به‌کارگیری آنها می‌توانید اطمینان حاصل کنید که نه آموزش‌هایتان و نه روابطتان تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت.

این کاری است که باید انجام دهید:

 

1. راه‌های ارتباطی مختلف را با هم ترکیب کنید

ارتباطتان با زبان‌آموزانتان می‌تواند از طریق پیام متنی، ویدئویی یا صوتی باشد و هر یک از این روش‌ها نقاط قوت و ضعف ویژه‌ی خود را دارند.

پیام متنی

نوشتن پیام متنی احتمالا موثرترین روش برای ارتباط برقرار کردن با زبان‌آموزان در دوره‌های آنلاین است. اما به این معنا نیست که همیشه بهترین روش است. بدون زبان بدن و لحن صدا، باید تلاش بیشتری کنید تا مطمئن شوید آموزش‌ها و بازخوردهایتان بیش از اندازه غیرشخصی به نظر نرسند.

پیام ویدئویی

پیام ویدئویی روش فوق‌العاده‌ای برای ارتباط است. زبان‌آموزان با دیدن چهره‌ی شما و شنیدن صدایتان احساس نزدیکی بیشتری با شما خواهند کرد. هرچند برای دانلود و تماشای این پیام‌ها نیاز به اینترنت پرسرعت‌تری و قابل اعتمادتری خواهند داشت. در نتیجه باید بررسی کنید که آیا این روش برای تمام زبان‌آموزانتان امکان‌پذیر خواهد بود یا نه.

پیام صوتی

پیام صوتی روشی آسان برای برقراری ارتباط فردی با زبان‌آموزان است. فقط حواستان باشد که پیام‌های صوتی‌تان واضح و منسجم باشند. اگر پیام مهمی برای کل کلاس دارید، پیام متنی گزینه‌ی مطمئن‌تری خواهد بود.

می‌توانید هر یک از این روش‌ها را که ترجیح می‌دهید امتحان کنید و برای ایجاد تنوع و در موارد مختلف ترکیبی از این سه روش را به کار ببرید.

به یاد داشته باشید که باید به خودتان و زبان‌آموزانتان زمان بدهید تا با این محیط جدید کنار بیایید. آمادگی مواجه شدن با اشکالات مربوط به تکنولوژی را داشته باشید. چرا که در زمان کنار آمدن با محیط آموزش آنلاین چنین مسائلی طبیعی‌اند.

 

2. یک استراتژی ارتباطی داشته باشید

داشتن یک استراتژی ارتباطی واضح و روشن که زبان‌آموزانتان و والدینشان درک درستی از آن دارند، از بسیاری مسائل پیشگیری می‌کند. می‌توانید دستورالعملی تهیه کنید که شامل این موارد باشد:

مروری بر روش‌ها و کانال‌های ارتباطی مورد استفاده

همچنین اطلاعاتی درباره‌ی نحوه‌ی دسترسی به آنها را در اختیار زبان‌آموزانتان قرار دهید. این اطلاعات را به زبانی ساده توضیح دهید و هرگز فرض را بر این نگذارید که زبان‌آموزان یا والدینشان منظورتان را حدس خواهند زد.

زبان‌آموزان و والدینشان چطور می‌توانند با شما تماس بگیرند

ایمیل: این روش ساده‌ترین و موثرترین روش برای آنها است تا با شما در تماس باشند. هرچند می‌تواند به این معنا باشد که اینباکس ایمیلتان همیشه پر خواهد بود.

اپ‌های آنلاین (مانند اسکایپ، زوم و تیمز): این اپ‌ها تمامی مزایای یک مکالمه‌ی تلفنی مستقیم را فراهم خواهند کرد بدون اینکه مجبور باشید شماره‌ی تلفن شخصی‌تان را به زبان‌آموزانتان بدهید.

گفتگوی زنده: جلسات زنده‌ی پرسش و پاسخ را به طور مرتب در برنامه‌تان قرار دهید. این کار تعداد پرسش‌های تکراری را کاهش می‌دهد و در زمانتان صرفه‌جویی می‌کند. هرچند، برای مطرح کردن مسائل شخصی‌تر محیط مناسبی برای زبان‌آموزان و والدینشان نخواهد بود.

به یاد داشته باشید که ساعات کاری‌تان را برای زبان‌آموزان و والدینشان مشخص کنید تا به زندگی شخصی‌تان آسیبی وارد نشود با توجه به جدید بودن آموزش آنلاین، ممکن است تقاضاها و توقعات زبان‌آموزان و والدینشان بالا باشد.

برنامه‌ی روزانه‌ی ارتباط

اگر ارتباطتان با زبان‌آموزان از پیش تعیین شده باشد، با آموزش آنلاین راحت‌تر کنار خواهند آمد. به آنها اطلاع دهید که چه زمان‌هایی برای اعلام تکالیف و بازخورد دادن با آنها در ارتباط خواهید بود. در این صورت، ساختار برنامه‌ی روزانه‌ی آموزش حضوری را تا حدودی وارد کلاس آنلاین خواهید کرد.

روش دسترسی به مطالب و محتواهای مورد نیاز

به زبان‌آموزان و والدینشان اطلاع دهید که از چه طریقی می‌توانند به موارد زیر دسترسی پیدا کنند.

·        فهرست مطالب هر درس و توالی تدریس آنها

·        سرفصل دروس

·        تمرین‌ها و تکالیف اضافه

با این روش به پرتکرارترین پرسش‌های زبان‌آموزان و والدینشان پاسخ خواهید داد.

 

3. پیام‌های واضح و منسجم بفرستید

با ارسال پیام‌های جمع‌وجور و مفید از ایجاد سوءتفاهم‌ و تکرار چندباره‌ی دستورالعمل‌ها جلوگیری کنید. چند قانون ساده برای این منظور به شرح زیر است:

مختصر و مفید صحبت کنید

شماره‌گذاری، فهرست درست کردن و کوتاه نوشتن موارد بهتر از متن‌های طولانی هستند. متنتان را پاراگراف‌بندی کنید تا خواندن و فهم آن برای زبان‌آموزان ساده‌تر باشد؛ به ويزه وقتی قصد دارید چند مورد مختلف را در یک پیام اطلاع دهید.

واضح صحبت کنید

ریسک سردرگم شدن زبان‌آموزانتان را با حذف جمله‌های غیرضروری و پیچیده کاهش دهید. در عوض، در حد سطح زبان‌آموانتان صحبت کنید.

اگر قصد استفاده از پیام ویدئویی را دارید، متنی را نیز آماده کنید. خلاصه‌ای از صحبت‌هایتان را روی تخته یا کاغذ بنویسید تا زبان‌آموزان متوجه اصل موضوع شوند.

در مورد مسائل حساسیت‌برانگیز ارتباط خصوصی برقرار کنید

اگر قصد دارید بازخوردی شخصی بدهید یا مسئله‌ای را مطرح کنید که تنها به یک زبان‌آموزان مربوط است، از روشی استفاده کنید که برای سایرین قابل دسترس نباشد، از جمله ایمیل، پیام خصوصی یا تماس اینترنتی (با والدین). با این کار اعتماد آنها را جلب کرده و به آنها احساس امنیت خواهید داد.

بررسی کنید که زبان‌آموزان پیام‌هایتان را دریافت کرده‌اند یا نه

پس از ارسال پیام بررسی کنید که چه تعداد از زبان‌آموزان آن را دریاف کرده‌اند. اگر زبان‌آموزان پیام‌هایتان را نمی‌بینند یا کاری را که خواسته‌اید انجام نمی‌دهند، استراتژی ارتباطی‌تان را تغییر دهید. از آنها بپرسید با چه روش ازتباطی راحت‌تر هستند.

 

4. لحن مناسبی داشته باشید

انتقال لحن از طریق پیام صوتی و ویدئویی آسان است، اما انتقال آن از طریق پیام متنی نیز بسیار اهمیت دارد. بدون لحن، زبان‌آموزان ممکن است برداشت درستی از پیام‌هایتان نداشته باشند یا ممکن است احساس کنند پیامتان بی‌احساس و ماشینی است. با روش‌های زیر می‌توانید لحن را انتقال دهید:

·        زبان و لحن دارای احساس: این کار از خشک و رئیس‌مآب به نظر رسیدن پیام‌هایتان جلوگیری می‌کند.

·        ایموجی‌ها و گیف‌ها: استفاده از یک ایموجی خندان روحیه‌ی زبان‌آموزان را بالا می‌برد.

·        زبان و ساختار مناسب: با دقت نوشتن نشان می‌دهد که برای ارتباط برقرار کردن وقت و انرژی صرف کرده‌اید. هیچ کس دوست ندارد پیامی پر از اشتباهات تایپی، گرامری یا نقطه‌گذاری دریافت کند.

 

5. ارتباطتان را شخصی کنید

ارتباط شخصی به زبان‌آموزانتان احساس صمیمت و بااهمیت بودن می‌دهد و همین پیوندها هستند که چالش‌های چنین شرایط دشواری را برایتان آسان می‌کنند.

ارتباط خود را با انجام‌ کارهای ساده‌ی زیر شخصی‌تر کنید:

·        اسمشان را صدا کنید: این کار احساس آشنا بودن و صمیمیت را القا می‌کند.

·        از خودتان برایشان بگویید: با زبان‌آموزانتان درباره‌ی فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی که در اوقات فراغتتان انجام می‌دهید، صحبت کنید.

·        گفتگوهای خارج از درس ترتیب دهید: زمانی را به گفتگوهای خارج از درس اختصاص دهید تا زبان‌آموزان احساس کنند عضوی از یک گروه هستند.

و مهم‌تر از همه اینکه خودتان باشید. جوک بگویید، کارهای تازه را امتحان کنید، بخندید و تمام کارهای کوچکی که روش تدریس شما را خاص خودتان کرده‌ است، انجام دهید. دنیای آموزش شاید زیر و رو شده باشد اما ارتباط شما و زبان‌آموزانتان تغییری نکرده است. آنها روی شما حساب می‌کنند.

 

در این مورد دیدگاه تان را بیان نمایید

* نام خود را وارد نمایید .
لغو
*دیدگاه تان را بیان نمایید .

شرکت در آزمون آنلاین
شما قبلا در این آزمون شرکت نموده اید
کد ملی معتبر نمیباشد
شماره همراه معتبر نمیباشد

دریافت محتوای آموزشی موسسه زبان کیش

برای دریافت اخرین محتوای آموزشی و اخبار موسسه زبان کیش ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: