10 روش برای کمک به فرزندانتان برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه

امروز والدین بسیاری خواهان این هستند که فرزندانشان زبان انگلیسی را از سن پایین بیاموزند.به عبارت دیگر، هرچه فرزندانشان زودتر آموزش انگلیسی را شروع کنند، بهتر است.
10 روش برای کمک به فرزندانتان برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه

امروز والدین بسیاری خواهان این هستند که فرزندانشان زبان انگلیسی را از سن پایین بیاموزند. اغلب به والدین خردسالان دو یا سه سال برمی‌خوریم که بر این باورند که مهارت یافتن در صحبت کردن به زبان انگلیسی به فرزندانشان کمک خواهد کرد تا در دنیای مدرن از دیگران جلو بیفتند. به عبارت دیگر، هرچه فرزندانشان زودتر آموزش انگلیسی را شروع کنند، بهتر است.

مهم‌ترین عامل در موفقیت کودکان صرف نظر از سن آنها، در زبان انگلیسی علاقه و تشویق والدینشان است. بنابراین والدین چه کارهایی را در خانه می‌توانند انجام دهند تا از آموزش فرزندانشان پشتیبانی کنند؟ در ادامه 10 نکته‌ی برتر را با شما والدین در میان می‌گذاریم.

1.       خودتان نیز انگلیسی را یاد بگیرید.

برای ایجاد رویکردی مثبت نسبت به آموزش انگلیسی به عنوان یک زبان دوم بهترین نقطه‌ی شروع خودتان هستید. اگر فرزندانتان را به کلاس زبان می‌فرستید، چرا خودتان نیز کلاس نمی‌روید؟ یاد گرفتن انگلیسی در کنار هم راهی فوق‌العاده برای وقت گذراندن با فرزندانتان و ایجاد فضایی مناسب برای یادگیری و صحبت کردن به یک زبان دیگر است.

اغلب بزرگسالان در هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی مضطرب می‌شوند. این نوع از اضطراب غالبا مربوط به خاطرات ناخوشایند یادگیری زبان انگلیسی در مدرسه است و می‌تواند به راحتی به فرزندانتان نیز انتقال پیدا کند.

با یادگیری زبان انگلیسی می‌توانید به فرزندانتان نشان دهید که تلاش کردن و اشتباه کردن بهتر از این است که تنها وقتی صحبت کنند که یک جمله‌ی بی‌عیب و نقص آماده در ذهنشان دارند.

2.      به انگلیسی بازی کنید.

کودکان معمولا هر چیزی را که در اطرافشان می‌گذرد بدون دخالت بزرگ‌ترها می‌آموزند. این کار از طریق تجربه کردن با بازی و اشتباه کردن صورت می‌گیرد. برای اینکه به فرزندانتان در یادگیری زبان انگلیسی کمک کنید با آنها به انگلیسی بازی کنید.

در خانه بازی‌هایی را به زبان انگلیسی انجام دهید. به عبارت دیگر، کمکشان کنید زبان انگلیسی را به همان روشی بیاموزند که زبان مادری‌شان را آموخته‌اند.

3. قصه‌های شبانه‌ای به زبان انگلیسی برایشان بخوانید.

این روزها پیدا کردن کتاب‌های داستان به هر زبانی بسیار راحت است، به ویژه به صورت آنلاین یا با معاوضه‌ی کتاب با والدین دیگر. کودکان کم‌سن‌وسال زبان کتابی را که برایشان می‌خوانید زیر سوال نخواهند برد چرا که بیشتر درگیر مراسم قصه‌گویی شبانه هستند. این موضوع فرصتی عالی است برای اینکه انگلیسی را به روشی به‌یادماندنی در زندگی روزمره‌ی آنها بگنجانید.

همه‌ی ما کتاب‌های مورد علاقه‌ی دوران کودکی‌مان را به یاد داریم و در برخی موارد حتی می‌توانیم بخش‌هایی را از کتاب‌هایی که سال‌هاست نخوانده و ندیده‌ایم، به خاطر بیاوریم. داستان‌ها ابزارهایی قدرتمند برای یادگیری زبان هستند، پس بهتر است از آنها استفاده کنیم.

خواندن داستان‌های مصور برای فرزندانتان روشی بسیار خوب برای بهبود زبان انگلیسی‌ آنها است زیرا هر صفحه دارای نشانه‌های تصویری است. زبان مورد استفاده ساده‌سازی شده و تکرارشونده است و دارای وزن و قافیه است. این ویژگی‌ها دایره‌ی واژگان آنها را گسترش می‌دهد و کودکان را تشویق می‌کند تا درباره‌ی شخصیت‌ها و طرح داستان سوال کنند.

اگر اعتماد به نفس کافی ندارید تا برای فرزندانتان به انگلیسی و با صدای بلند داستان بخوانید، گزینه‌ی دیگر استفاده از کتاب‌های صوتی یا داستان‌های آنلاین است.

4. یک کانال رادیویی انگلیسی‌زبان پیدا کنید و اجازه دهید صدای آن در پس‌زمینه‌ی خانه‌تان شنیده شود.

تفاوتی بسیاری میان یادگیری زبان و در معرض آن زبان بودن وجود دارد. به طور سنتی، وقتی به یادگیری زبان فکر می‌کنیم، به یاد کلاس‌های دستور زبان مدرسه، تکرار کردن افعال و ورق زدن کتاب‌های درسی می‌افتیم. هرچند، یادگیری زبان در سنین پایین باید از طریق در معرض صداها و ریتم و لحن زبان صورت گیرد نه آموزش مستقیم.

وقتی کودکان اولین زبانشان را می‌آموزند، روند باورنکردنی در مغزشان اتفاق می‌افتد که وادارشان می‌کند به تمام صداهای اطرافشان گوش دهند، اطلاعات را کنار هم قرار دهند و سپس از آن استفاده کنند. کودکان اولین باری که واژه‌ی «teddy» را می‌شوند، آن را تکرار نمی‌کنند، بلکه پیش از آنکه خودشان آن را به زبان بیاورند، بارها و بارها توسط افراد مختلف آن را شنیده‌اند.

رادیو فرصتی به آنها می‌دهد تا زبان انگلیسی را توسط افراد مختلف و با لهجه‌های مختلف بشنوند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که رادیو را روشن کنید و به کارهایتان برسید.

5. صداها را امتحان کنید.

در برخی موارد، اگر از سن پایین در معرض بعضی اطلاعات قرار نگیریم برای نمونه، صداهای خاصی از زبان‌های دیگر مثل «ر» غلیظ در ایتالیایی یا اسپانیایی تشخیص و تلفظ آنها مانند فردی از آن کشور، در سنین بالاتر دشوارتر خواهد بود. به همین دلیل در معرض صداها قرار گرفتن از سنین پایین برای پیشرفت در زبان مهم است.

به این دلیل است که موسسه‌های آموزش زبان در سراسر دنیا دوره‌های مبتنی بر تلفظ را ارائه می‌دهند که در ده سال اخیر در سیستم آموزش زبان انگلیسی بسیار پرطرفدار شده است. برنامه‌های مبتنی بر تلفظ در اصل برای خواندن و نوشتن انگلیسی از طریق تمرین و تکرار صداها و تشخیص نشانه‌ها (یا همان حروف) مرتبط با آنها طراحی شده‌اند. پس از آن کودکان سعی می‌کنند صداها را ترکیب کرده و واژه‌ها را بسازند و این تمرین پایه‌ی خواندن و نوشتن در آینده خواهد بود.

درباره‌ی نحوه‌ی کمک به کودکان برای ادای صداهای مختلف که ممکن است با زبان مادری‌شان متفاوت باشد، از طریق انجام فعالیت‌های آوایی و بر اساس تکرار فراوان، می‌توان چیزهای بسیار آموخت. برنامه‌های کودک تلویزیونی مانند سسمی استریت حدود 46 سال است که چنین فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند. امروز حرف B را یاد می‌گیریم، مثل bat، ball، boy، beach.

می‌توانید به راحتی فعالیت‌هایی مشابه این را در خانه انجام دهید. واژه‌های جدید را برای فرزندانتان تلفظ کنید  تا صداهای مختلف را بشنوند. در قالب یک بازی از آنها بخواهید اشیایی را که با یک حرف خاص شروع می‌شوند، پیدا کنند. با استفاده از مگنت‌های الفبایی واژه‌های ساده‌ی سه‌ حرفی را هجی کنید و سپس حرف اول یا آخر را تغییر دهید. مثلا bat به cat یا mat  تبدیل می‌شود. با کودکانی که کمی انگلیسی می‌دانند، کلمات مشکل را تمرین کنید. در آخر، سعی کنید با استفاده از مواد مختلف مانند رشته‌های نخ یا خمیر بازی شکل حروف را بسازید تا فرزندانتان پیش از اینکه شروع به نوشتن کنند با شکل حروف نیز آشنا شوند.

6. کارهای دستی انجام دهید.

کودکان از هر فرصتی برای شلخته بودن استقبال می‌کنند؛ آنها از چسباندن و بریدن و رنگ کردن و پختن لذت می‌برند. پس تشویقشان کنید... به انگلیسی. این فعالیت‌ها نباید لزوما به زبان انگلیسی مرتبط باشند، بلکه در عوض باید از زبان انگلیسی استفاده کنید تا آنها را انجام دهید.

‘Could you pass me the glue, please?’;

‘Thank you’

‘Why don’t you paint a picture?’

‘Can you help me tidy up?’

استفاده از این نوع عبارات برای معرفی زبان انگلیسی به فرزندانتان بسیار مفید هستند. اگر خودتان نیز انگلیسی را خوب صحبت نمی‌کنید، می‌توانید طرز تهیه‌ی نوشتاری یا صوتی کیکی را که می‌‌خواهید با یکدیگر بپزید، دنبال کنید. در طی این روند، همان زبان روزمره‌ای را که معلم‌ها در کلاس استفاده می‌کنند، به کار می‌برید. در نتیجه آنها را برای چیزی که در مدرسه خواهند شنید، آماده می‌کنید.

7. با یکدیگر آواز بخوانید.

پس از چند بار گوش دادن به یک آهنگ یا یک لالایی، کودکان به سرعت شروع به زمزمه کردن و خواندن بند‌های تکرارشونده می‌کنند و در نهایت واژه‌های بیشتری را به هم ارتباط می‌دهند. موسیقی و وزن به کودکان کمک می‌کند تا جمله‌های کامل، لحن، گام صدا و ریتم را به کار بگیرند و همچنین بیش از روش آموزش مستقیم، ‌اعتماد به نفسشان را ارتقا می‌دهد.

همچنین می‌توانیم ساختارهای زبانی نسبتا دشوار را از طریق آواز به آنها بیاموزیم. برای نمونه:

If you’re happy and you know it, clap your hands

جمله‌ی بالا شامل ساختار زبانی بسیار پیچیده‌ای است که کودکان کم‌سن‌وسال برای آموختن مستقیم آن با مشکل روبه‌رو خواهند شد. اما این آهنگ بدون هیچ فشاری تمام کار را بر عهده می‌گیرد و بستری آشنا برای کودکان فراهم می‌آورد.

شاید بعدها، در دوران نوجوانی، وقتی آموزش دستور زبان را شروع می‌کنند، این آهنگ‌ها را دوباره به یاد بیاورند و در یادگیری آن ساختار خاص از آنها کمک بگیرند.

8. زبان کنسول بازی یا پلی استیشن را انگلیسی انتخاب کنید.

تک‌تک ابزارهای تکنولوژیک گزینه‌ی انتخاب زبان دارند و همان‌طور که می‌دانیم یکی از روش‌های اصلی تقویت زبان تکرار است. با استفاده از انگلیسی به عنوان زبان تلویزیون، آی‌پد، لپ‌تاپ یا تلفن‌تان، هر بار که فرزندانتان شما را در حال استفاده از آن ببینند یا خودشان چیزی را امتحان کنند، انگلیسی را در بستری طبیعی خواهند دید.

9. دوستان انگلیسی‌ زبانتان را به منزلتان دعوت کنید.

همه‌ی ما، صرف نظر از سن مان، وقتی در موقعیت عملی آن قرار بگیریم، از زبان انگلیسی استفاده می‌کنیم. بزرگ شدن در خانواده‌ای دوزبانه به ما می‌آموزد که باید با برخی از اقوام مان به زبان دیگری صحبت کنیم.

همین موقعیت در مورد دوستانمان نیز صادق است. پس فکر بدی نخواهد بود اگر دوستان انگلیسی‌ زبانتان را برای شام به منزلتان دعوت کنید تا فرزندانتان از این موقعیت سود ببرند.

10. نگران نباشید.

اگر فرزندانتان اشتباه می‌کنند یا انگلیسی صحبت کردن را فورا شروع نمی‌کنند، نگران نباشید. مغز نیاز دارد تا روندی شامل رمزگشایی و الگویابی را در زمان یادگیری زبان طی کند. به‌کارگیری زبان پس از دوره‌ای طولانی گوش دادن و فکر کردن آغاز می‌شود.

شواهدی وجود دارند مبنی بر اینکه کودکانی که در آن واحد در معرض زبان‌های متفاوت بسیاری قرار می‌گیرند، ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند تا تمام اطلاعات دریافتی‌شان را مرتب کنند. در نتیجه شاید کودکی که در مدرسه اطلاعات جدید را به زبان سوم یا چهارمش می‌آموزد از کودکی که همان اطلاعات را به زبان مادری‌اش می‌آموزد، عقب‌تر به نظر برسد.

نگران نباشید زیرا کودکان چندزبانه به سرعت و بدون هیچ کمکی خودشان را به سایرین می‌رسانند و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در ادامه‌ی زندگی‌شان توانایی صحبت کردن به بیش از یک زبان به تقویت حافظه‌شان کمک خواهد کرد.

 

 

نوشته‌ی سارا رِید

در این مورد دیدگاه تان را بیان نمایید

* نام خود را وارد نمایید .
لغو
*دیدگاه تان را بیان نمایید .

شرکت در آزمون آنلاین
شما قبلا در این آزمون شرکت نموده اید
کد ملی معتبر نمیباشد
شماره همراه معتبر نمیباشد

دریافت محتوای آموزشی موسسه زبان کیش

برای دریافت اخرین محتوای آموزشی و اخبار موسسه زبان کیش ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: