کسی از آموزش آنلاین نباید جا بماند

نکاتی برای آموزش آنلاین

مقدمه

آموزش آنلاین ممکن است برای همه دشوار باشد، اما به طور خاص برای گروه‌های حساس می‌تواند دشوارتر باشد. این گروه‌ها در حالت عادی نیز نابرابری‌هایی را تجربه کرده‌اند و تغییر مسیر به سمت آموزش آنلاین می‌تواند مشکلات تازه ‌ای برایشان ایجاد کند. در این راهنما عواملی را بررسی می‌کنیم که ممکن است در زمان آموزش آنلاین دسترسی و شرکت در کلاس را برای زبان آموزان سخت یا غیرممکن کنند. همچنین با ایده‌هایی عملی برای گسترش فرصت‌های یادگیری برای همه‌ی گروه‌ها آشنا می‌شویم.

 

موانع دسترسی و شرکت در کلاس کدامند؟

زبان و سطح سواد

افرادی که در اقلیت زبانی هستند و افرادی که سطح سواد پایینی دارند، در معرض این خطر هستند که در فرایند آموزش آنلاین از سایرین جدا بیفتند. زیرا ممکن است مهارت‌های زبانی و سواد مورد نیاز برای دسترسی به اطلاعات را نداشته باشند. زبان آموزانی که در سیستم‌ های آموزشی ‌ای تحصیل میکنند که در آنها مطالب به زبان انگلیسی تدریس می‌شود اما زبان مادری شان انگلیسی نیست، ممکن است بیشتر از سایرین از مطالب درسی و آموزشی دور بیفتند. اگر والدین این دانش‌آموزان نتوانند به انگلیسی صحبت کنند، قادر نخواهند بود به یادگیری فرزندانشان کمکی کنند.

جنسیت

در موقعیت‌های اضطراری و در زمان تعطیلی مدارس، به نظر بعضی خانواده‌ها تحصیلات مهم نیست یا نسبت به کار یا مسئولیتِ مراقبت از اعضای خانواده ارزش کمتری دارد. دختران و زنان جوان به عنوان کسانی که مسئول مراقبت از سایر اعضای خانواده‌اند، اغلب زیر فشار بیشتری هستند، و ممکن است زمان کمتری برای مطالعه یا فعالیت داشته باشند. دختران و به ویژه پسران ممکن است تشویق شوند تا به جای ادامه‌ی تحصیل از راه دور، بیرون از خانه کار کنند. در بعضی موارد، اعضای مذکر خانواده ممکن است نسبت به اعضای مونث خانواده، شانس بیشتری برای استفاده از دستگاه‌های دیجیتال (مانند تلفن همراه یا لپ‌تاپ) داشته باشند.

 

 

نیاز‌های تحصیلی متفاوت 

«فناوری‌های کمکی» برای بهبود دسترسی به اطلاعات و آموزش طراحی شده‌اند. در صورتی که زبان آموزان معلول یا غیر معلول به انواعی از فناوری مورد نیازشان دسترسی داشته باشند، این فناوری می‌تواند آموزش در خانه را برایشان میسر کند. زبان آموزان دارای معلولیت جسمی ممکن است نیاز به سخت‌افزارهای پرهزینه‌ای داشته باشند تا بتوانند در آموزش آنلاین یا سایر روش‌های آموزش از راه دور شرکت کنند. زبان آموزانی با نیازهای دیگر ممکن است نیاز به حمایت و نظارت مستمر یک بزرگسال داشته باشند تا تکالیف مدرسه را انجام دهند – والدین ممکن است قادر به انجام این کار نباشند. بسیاری از معلمان نسبت به این موضوع که جنبه‌های مختلف فناوری‌های متداول و مرسوم، چگونه میتواند باعث جدا افتادگی زبان آموزان دارای نیازهای متفاوت از سایرین شود، آگاهی کافی ندارند.

جدا افتادگی اجتماعی، ‌اقتصادی و جغرافیایی

زبان آموزان مدرسه ‌ها و خانواده‌ های مرفه اغلب سخت‌ افزار و ارتباط اینترنتی لازم برای آموزش آنلاین را دارند. هرچند، بسیاری از خانواده‌ها به منابع مورد نیازشان دسترسی نخواهند داشت. این موضوع شامل خانواده‌های پرجمعیتی می‌شود با فرزندانی که هر کدام به یک وسیله‌ی شخصی برای ادامه‌ی آموزششان نیاز دارند. افرادی که در کمپ پناهندگان، مناطق روستایی یا جوامع فقیر زندگی می‌کنند بیش از سایرین از فرصت آموزش آنلاین بی‌بهره خواهند ماند.

 

ایده‌هایی برای تدریس و آموزش از آنلاین جامع

در ادامه نکاتی کلی برای کمک به جامع‌تر کردن تدریس از آنلاین ارائه می‌شود. حتی اگر به نظر شما این نکات به کلاس فعلی‌تان مرتبط نباشند، عادت کردن به به‌کارگیری آنها می‌تواند مفید واقع شود. وقتی دسترسی گروهی از زبان آموزان به آموزش را در نظر بگیریم، نتایج آن به نفع همه خواهد بود. برای نمونه یک سطح شیبدار را در نظر بگیرید – افراد روی صندلی چرخدار از آن نفع می‌برند، اما همچنین افرادی که کالسکه‌ی بچه همراه دارند، دوچرخه‌سوارها، افراد خسته‌ای که از خرید برمی‌گردند، افرادی که دید ضعیفی دارند و ... نیز از آن استفاده می‌کنند. به همان اندازه، نکات جامع زیر به افراد متفاوت بسیاری به روش‌های متفاوت بسیاری یاری خواهد رساند.

 

 

زبان آموزانتان را درک کنید

با زبان آموزانتان و والدین یا سرپرستانشان تک به تک تماس بگیرید تا موانع یادگیری یا کمک‌های بیشتر مورد نیازشان را شناسایی کنید. این مهم‌ترین نقطه‌ی شروع است.

دسترسی به مطالب و منابع درسی‌تان را افزایش دهید

به تصاویر فایل‌های مایکروسافت آفیس مانند فایل‌های پاورپوینت و ورد، متن جایگزین تصویر (Alt-text) اضافه کنید. متن جایگزین تصویر، توصیف تصویر (یا زیرنویسی) است که به افراد در درک تصویر کمک می‌کند.

هشتگ‌ها را با حروف بزرگ بنویسید. برای نمونه، به جای #changemakers بنویسید #ChangeMakers 

در فایل‌های ورد از تکست باکس استفاده نکنید. نرم‌افزارهای صفحه‌خوان قابلیت خواندن تکست باکس‌ها را ندارند و ممکن است باعث سردرگمی افراد شوند.

از عکس متن‌ها استفاده نکنید. نرم‌افزارهای صفحه‌خوان و مترجم گوگل قابلیت خواندن آنها را ندارند.

اختلاف کنتراست را روی 70 درصد قرار دهید و کوچک‌ترین اندازه‌ی نوشته‌ها را 12 در نظر بگیرید.

از استفاده از رنگ تنها برای تاکید کردن روی متن بپرهیزید زیرا بسیاری از افراد این موضوع را درک نمی‌کنند. 

از تیترها و فهرست‌های واضح و قالب‌بندی‌شده استفاده کنید تا دانش‌آموزان بتوانند به‌راحتی در متن جابه‌جا شوند.

 در هنگام آماده کردن فایل‌های پاورپوینت از این ترتیب استفاده کنید: عنوان اسلاید، زیرعنوان، بدنه‌ی متن یا محتوا، شماره‌ی اسلاید و پانویس.

در صورت امکان از ترکیب پیام‌های صوتی و متنی استفاده کنید.

ایجاد فایل‌های قابل دسترس مایکروسافت آفیس را بیاموزید (نگاهی به لینک‌های زیر بیندازید.)

 

تدریس جامع از طریق ویدئوکنفرانس

اگر نیاز به ذخیره کردن داده‌ها دارید، دوربین زبان آموزان را خاموش کنید.

مطالب درسی را پیش از کلاس برای شرکت‌کنندگان ارسال کنید تا زمان کافی برای آماده شدن داشته باشند.

از شرکت‌کنندگان بپرسید آیا برای دسترسی یا شرکت در کلاس به ملزومات خاصی نیاز دارند.

در خلال بحث‌ها نام افراد را صدا بزنید تا دیگران بتوانند گفتگوها را دنبال کنند.

از فضا‌های مجزا (breakout room) استفاده کنید تا امکان کار گروهی را به شرکت‌کنندگان بدهید.

همه‌ی شرکت‌کنندگان باید به روش‌های مختلف تشویق شوند تا کاملا در کلاس فعال باشند، اما افراد این حق را دارند که در فعالیت‌های خاصی شرکت نکنند.

اگر از فایل‌های ویدئویی استفاده می‌کنید، ویدئوها باید زیرنویس یا متن داشته باشند.

هر زمان که امکان دارد، یک جلسه‌ی تمرینی با زبان آموزان و والدینشان برگزار کنید تا چگونگی دسترسی به جلسات و مطالب و همچنین روش‌های فعال بودن در کلاس را به آنها آموزش دهید (برای نمونه بی‌صدا کردن میکروفن، استفاده از فضای گفتگو، دست بلند کردن، وارد شدن به فضای مجزا.)

نمودارها و تصاویری را که در اسلایدها دیده می‌شوند، به صورت شفاهی توصیف کنید. 

توجه داشته باشید که استفاده از فضای گفتگو ممکن است باعث حواس‌پرتی افرادی شود که از نرم‌افزارهای صفحه‌خوان استفاده می‌کنند.

 

 

 

 

در این مورد دیدگاه تان را بیان نمایید

  • مبین دختر من 4 سالشه و اصلا حوصله نداره یه جا بشینه . شما دوره مخصوص خردسال هم دارید؟ بصورت آنلاین

  • مدیر سامانه با سلام، بله کلاسهای خردسال به صورت آنلاین برگزار میشود 02141592222

  • اخلاقی بسیار عالی

  • امیرحسین ممنون از مطالبتون

  • فرشته صادقی من دخترم از بعد از کرونا کلاس آنلاین زبان ادامه نداده ... با کلاس های آنلاین مدرسه خیلی اذیت میشیم به دلیل اینکه هیچ ارتباطی با معلم برقرار نمیشه ...‌ آیا در این کلاس ها شرایط برقراری با استاد هست ؟

  • مدیر سامانه با سلام بله کلاسهای زبان ما به صورت کاملا تعاملی برگزار میشه، پیشنهاد میکنم در قسمت گالری ویدیو های سایت، ویدیوی نمونه کلاس ما در سایت را حتما تماشا کنید

  • پارسا بسیار عاااااااااالی

  • نصیری بسیار عالی

  • سبزعلی سپاسگزار بابت مطالب مفید، خدا قوت

  • رخشانی مطالب خیلی خوب و کاربردی بود ممنون

* نام خود را وارد نمایید .
لغو
*دیدگاه تان را بیان نمایید .

شرکت در آزمون آنلاین
شما قبلا در این آزمون شرکت نموده اید
کد ملی معتبر نمیباشد
شماره همراه معتبر نمیباشد

دریافت محتوای آموزشی موسسه زبان کیش

برای دریافت اخرین محتوای آموزشی و اخبار موسسه زبان کیش ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: