استفاده از ابزارهای دیجیتال برای ارتقاء استقلال زبان‌آموزان

روش‌هایی برای کمک به زبان‌آموزان جهت هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی
استفاده از ابزارهای دیجیتال برای ارتقاء استقلال زبان‌آموزان

ابزارهای دیجیتال می‌توانند به زبان‌آموزان کمک کنند تا مستقل‌تر باشند چرا که برای دستیابی به محتوای درسی و تمرین به شما نیازی نخواهند داشت. همچنین یادگیری‌شان کارامدتر و موثرتر خواهد شد و انگیزه‌ی بیشتری خواهند داشت. هرچند همه‌ی زبان‌آموزان توانایی انجام این کار را نخواهند داشت، در نتیجه ممکن است به راهنمایی شما به عنوان معلم نیاز پیدا می‌کنند. با پشیبانی و کمک شما، زبان‌آموزان می‌توانند مستقل‌تر شده و مهارت‌های زبانی‌ خود را فراتر از کلاس درس ارتقا دهند.

 

ابزارهای دیجیتال و هدف‌گذاری: استفاده از ابزارهای دیجیتال می‌تواند به زبان‌آموزان برای ارتقای مهارت‌های زبانی‌شان کمک کند. برای انجام این کار به موثرترین شکل ممکن، باید بدانیم این ابزارها چگونه کار می‌کنند تا بتوانیم برای هدفی مشخص از آن استفاده کنیم. از زبان‌آموزان بخواهید درباره‌ی پرسش‌های زیر بحث کنند.

1. این موارد چگونه به بهبود زبان انگلیسی من کمک خواهد کرد؟ از آنها چه استفاده‌ای می‌توان کرد؟

·         می‌توانم فلش‌کارت درست کنم.

·         می‌توانم از فلش‌کارت‌ها برای مرور لغات استفاده کنم.

·         این کار می‌تواند کمک کند لغات بیشتری را به خاطر بسپارم.

·         لغات جدید به من کمک می‌کنند بهتر بخوانم، صحبت کنم و بنویسم.

2. ابزارهای جدید چگونه می‌توانند برای رسیدن به اهدافم کمکم کنند؟

·         فلش‌کارت درست کردن می‌تواند کمکم کند به لغات و معنای آنها عمیق‌تر فکر کنم.

·         اضافه کردن تصویر به فلش‌کارت‌ها می‌تواند حافظه‌ی تصویری‌ام را تقویت کند.

·         شنیدن و تکرار کردن لغات می‌تواند حافظه‌ی شنیداری‌ام را تقویت کند.

·         مرور تعداد کمی لغت به دفعات زیاد موثرتر از مرور تعداد زیادی لغت در یک زمان خواهد بود.

3. هدف‌گذاری شخصی برای یادگیری: زبان‌آموزان را تشویق کنید اهداف شخصی تعیین کنند زیرا برایشان انگیزه ایجاد می‌کند. زبان‌آموزان کم‌سن‌وسال می‌توانند تعداد لغاتی را که قصد دارند هر هفته با یک ابزار خاص مانند کوییزلت (Quizlet ) یاد بگیرند، به عنوان هدف انتخاب کنند. شاید در ابتدا تعداد بسیار زیاد یا بسیار کمی را انتخاب کنند، اما می‌توانند به آن فکر کنند و شما به عنوان معلم می‌توانید کمکشان کنید اهداف واقع‌بینانه‌تری تعیین کنند.

زبان‌آموزان نوجوان و بزرگسال می‌توانند اهداف عمیق‌تری تعیین کنند. برای نمونه، می‌خواهم این ماه هر هفته با استفاده از کوییزلت بیست phrasal verb جدید یاد بگیرم. می‌توانید به زبان‌آموزان کمک کنید تصمیم بگیرند چه وقت و چند وقت یک بار می‌خواهند از ابزار خاصی استفاده کنند. وقتی زبان‌آموزان بدانند ابزارهای آنلاین چه کمکی می‌توانند به آنها بکنند، می‌توانند بهتر تصمیم‌گیری کنند و می‌توانند به اهدافشان دست پیدا کنند.

دادن حق انتخاب برای ایجاد استقلال در زبان‌آموزان: اگر به عنوان معلم تمام تصمیمات درباره‌ی محتوا، روش و زمان یادگیری را خودتان بگیرید، دیگر فرصتی برای زبان‌آموزان باقی نخواهد ماند تا مستقل شوند. همچنین آزادی بیش از اندازه برای انتخاب این موارد نیز باعث می‌شود زبان‌آموزان برای تصمیم‌گیری تقلای زیادی بکنند. حق انتخاب دادن به آنها روشی است برای ایجاد استقلال در آنها تا زمانی که خودشان بتوانند تصمیم بگیرند.

1. برای انتخاب ابزارهای دیجیتال به آنها حق انتخاب بدهید: همه‌ی زبان‌آموزان از استفاده از یک ابزار لذت نخواهند برد. در نتیجه حق انتخاب داشتن به انگیزه پیدا کردن و در عین حال بر عهده گرفتن مسئولیت یادگیری خودشان کمک خواهد کرد. فرض کنید از زبان‌آموزانتان خواسته‌اید این فعالیت speaking را در خانه انجام دهند: یک تا دو دقیقه درباره‌ی موضوع خاصی صحبت کرده، صدای خود را ضبط کنید و فایل آن را با معلم و هم‌کلاسی‌هایتان به اشتراک بگذارید. استقلال آنها را با دادن حق انتخاب میان گزینه‌های مختلف ارتقا دهید. برای مثال:

·         از یک اپ ضبط صدا استفاده کنید.

·         از mailVU برای ضبط ویدئو استفاده کنید.

·         از WeVideo  برای اضافه کردن صدا به تصویر استفاده کنید.

·         از Voki برای ساختن تصاویر متحرک به همراه صدا استفاده کنید.

برخی زبان‌آموزان ممکن است خجالتی‌تر از آن باشند که ویدئو بسازند، در نتیجه ترجیح خواهند داد صدایشان را ضبط کنند. در حالی که بعضی دیگر از ساختن ویدئوهایی به سبک ولاگرهای یوتیوب، افزودن صدا به تصویر یا ساختن تصاویر متحرک لذت خواهد برد.

شاید‌ زمان کافی برای آموزش تک‌تک این ابزارها به زبان‌آموزانتان نداشته باشید، اما می‌توانید لینک این ابزارها و ویدئوهای آموزشی مرتبط را با آنها به اشتراک گذاشته و تشویقشان کنید خودشان آنها را یاد بگیرند.

2. برای انجام تکالیف و فعالیت‌ها به آنها حق انتخاب بدهید: می‌توانید برای انجام تکالیفشان با استفاده از ابزارهای دیجیتال به آنها حق انتخاب بدهید، مثلا، فعالیتی برای تمرین زمان‌های گذشته (past tenses):

·         درباره‌ی یک خاطره‌ی خوش از کودکی‌تان صحبت کنید.

·         درباره‌ی تعطیلاتتان صحبت کنید.

·         درباره‌ی یک روز تفریحی در ماه گذشته صحبت کنید.

زبان‌آموزان فعالیتی را انتخاب می‌کنند که به آنها انگیزه می‌دهد.

 

 

در این مورد دیدگاه تان را بیان نمایید

* نام خود را وارد نمایید .
لغو
*دیدگاه تان را بیان نمایید .

شرکت در آزمون آنلاین
شما قبلا در این آزمون شرکت نموده اید
کد ملی معتبر نمیباشد
شماره همراه معتبر نمیباشد

دریافت محتوای آموزشی موسسه زبان کیش

برای دریافت اخرین محتوای آموزشی و اخبار موسسه زبان کیش ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: