5 روش برای تقویت مهارت شنیدن در منزل

آیا تا به حال پیش آمده که یک ایستگاه رادیویی یا پادکست انگلیسی زبان را روشن کنید و به خواب بروید، به این امید که وقتی روز بعد از خواب بیدار شدید مهارت شنیدنتان به شکل معجزه آسایی بهتر شده باشد؟
5 روش برای تقویت مهارت شنیدن در منزل

آیا تا به حال پیش آمده که یک ایستگاه رادیویی یا پادکست انگلیسی ­زبان را روشن کنید و به خواب بروید، به این امید که وقتی روز بعد از خواب بیدار شدید مهارت شنیدنتان به شکل معجزه­ آسایی بهتر شده باشد؟

خبر ناراحت ­کننده این است که هیچ کس به این روش هیچ زبانی را نخواهد آموخت. در واقع، به نظر می­ رسد که بهترین روش برای تقویت مهارت شنیدن این است که شنونده­ ی فعالی باشید. اگر قصد تقویت این مهارت را در خود دارید، باید پیش ­بینی کنید، سوال­های فراوان بپرسید، یادداشت بردارید و بسیار تمرین کنید.

البته که شنونده­ ی فعالی بودن آسان نیست و باید گام به گام به سمت آن حرکت کنید.

نکات زیر به شما کمک می­کند تا در جهت رسیدن به اهدافتان پیشرفت کنید بدون اینکه این روند زیادی دشوار یا خسته­ کننده باشد.

1. بر مهم­ترین اطلاعات تمرکز کنید

گام اول می­ تواند این باشد که سعی کنید در هنگام شنیدن اصل مطلب را دریابید؛ به این معنا که تنها بر درک کلید واژه­ هایی (اسم­ ها، فعل­ها و صفت­ها) تمرکز کنید که مهم­ترین اطلاعات را در جمله دربردارند تا بتوانید بفهمید گوینده چه می­ گوید.

دریافتن اصل مطلب مرحله ­ای مهم در مسیر درک جزئیات پیچیده­ تر از صحبت­ های افراد است.

این کار را در منزل امتحان کنید: یک ویدئوی 5 دقیقه ­ای درباره ­ی یکی از موضوعات مورد علاقه­ تان در یوتیوب پیدا کنید. ویدئو را بدون زیرنویس تماشا کنید و هر چند عدد کلید واژه را که می­ شنوید یادداشت کنید. اگر نیاز بود می­ توانید این کار را چند بار تکرار کنید تا ببینید آیا می­ توانید اصل مطلب ویدئو را درک کنید. وقتی آماده بودید، می توانید زیرنویس را فعال کنید و درستی و نادرستی آنچه را درک کرده ­اید بررسی کنید.

 

2. پیش ­بینی کنید

موقعیتی که در آن قرار دارید می­ تواند سرنخ­های مفیدی درباره ­ی محتوا و دستور زبانی که انتظار دارید بشنوید، اختیارتان قرار دهد.

این کاری است که بدون اینکه متوجه باشیم در زبان مادری­مان بسیار انجام می ­دهیم. چقدر پیش می­ آید که کسی سوالی کاملا بی­ ربط به بحث یا موقعیت از شما بپرسد؟ برای مثال، وقتی در رستوران رد حال سفارش دادن غذا هستید­ انتظار دارید پیش­خدمت از شما درباره­ ی سفارش تان سوال کند یا درباره­ ی غذای ویژه­ ی سرآشپز برایتان توضیح دهد. اما اگر ناگهان از شما درباره­ ی مسابقه­ ی فوتبال شب گذشته سوال، به نظرتان کمی عجیب خواهد آمد.

با پیش­ بینی کردن بیشتر آنچه ممکن است­ بشنوید می ­توانید سعی کنید جزئیات بیشتری از یک گفتگو را بفهمید.

این کار را در منزل امتحان کنید: در یوتیوب ویدئوهای کوتاهی را بدون صدا یا زیرنویس تماشا کنید. کی از ساده ­ترین گزینه ها، ویدئوهای توریست­ها است. ببینید آیا می­توانید محتوای ویدئوها را تنها با استفاده از آنچه می­بینید درک کنید. به کجا سفر کرده­اند؟ چه کار می­ کنند؟ چه می­خورند؟ آیا به نظرتان از سفر خود لذت می ­برند؟ چه واژه­ هایی را ممکن است برای توصیف حالشان به کار ببرند؟ سپس ویدئو را با صدا و زیرنویس تماشا کنید. آیا درست حدس زده بودید؟ آیا آنچه را پیش­بینی کرده بودید، در صحبت هایشان شنیدید؟

 

3. دایره­ ی واژگان خود را گسترش دهید

به محض اینکه سعی کنید جزئیات را دریابید، ممکن است متوجه شوید که واژه­ ها و اصطلاحات بسیاری وجود دارند که مرتب به آنها برمی خورید اما معنایشان را نمی­ دانید. با توجه کردن به این موارد و یادگیری آنها، در هنگام ارتباط برقرار کردن با دیگران خارج از کلاس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

مرحله­ ی اول در این روند می­تواند درک اصطلاحات و عبارت­ های پیوند دهنده­ باشد. این کار می ­تواند آسان باشد، مانند واژه­ های «however» و «despite» که تضاد را نشان می­ دهند یا پیچیده ­تر باشند مانند «you’ll never guess what happened next!» که نشان می­دهد قرار است اطلاعات متعجب ­کننده ­ای بدهید.

وقتی درک بهتری از این اصطلاحات به دست آورید می­ توانید محتوای یک گفتگو را راحت ­تر پیش­ بینی کنید و داستانی را که می­ شنوید بهتر دنبال کنید.

این کار را در منزل امتحان کنید: یک پادکست به سلیقه­ ی خود و در حد سطح زبانتان پیدا کنید و گوش کنید. وقتی اصطلاح تازه­ ای شنیدید که معنای آن را درست نمی­دانید، آن را در اینترنت جستجو کنید و سعی کنید در گفتگوی بعدی­تان آن را به کار ببرید تا در خاطرتان بماند.

 

4. به لهجه­ های مختلف گوش دهید

نکته­ ی فوق­ العاده ­ای درباره ­ی زبان انگلیسی این است که افراد بسیاری در جهان به آن صحبت می­ کنند. هرچند، این به این معنا است که شما مجبورید لهجه های دیگری به جز لهجه­ ی ملکه­ ی انگلستان را بفهمید تا کارتان را پیش ببرید.

به جز اصطلاحات متفاوتی که مثلا در صحبت ­های آمریکایی­ ها، انگلیسی­ ها، ایرلندی ­ها یا استرالیایی ­ها می ­شنوید، نحوه ­ی تلفظ واژه ­ها در هر یک از این لهجه ها معمولا متفاوت است. هرچند، با استفاده از فیلم­ها و سریال­ها نیازی نیست که به این کشورها سفر کنید تا با لهجه­ هایشان آشنا شوید.

این کار را در منزل امتحان کنید: برنامه ­های تلویزیونی­، فیلم ها یا سریال­ هایی با لهجه ­های مختلف انتخاب و تماشا کنید. با استفاده از زیرنویس می­ توانید ببینید دقیقا چه می­ گویند و حتی می­ توانید تلفظ واژه­ های یکسان را توسط افراد مختلف مقایسه کنید.

 

5. تمرین کنید

اگر آنقدرها خوش­ شانس نیستید که تلفن همراهتان پر از نام افراد انگلیسی­ زبان باشد، اپ­ های فوق­العاده­ ی بسیاری هستند که می ­توانید با استفاده از آنها با انگلیسی­ زبان­ ها آشنا شوید.

هلوتاک (HelloTalk) نمونه ­ای از این اپ­ ها است که به شما این امکان را می­ دهد تا پیام­ هایی به سبک واتساپ برای افراد انگلیسی­ زبانی بفرستید که نیاز به کمک برای یادگیری یک زبان دیگر دارند. همچنین امکان ارسال پیام صوتی نیز در آن وجود دارد.

می­ توانید از افراد انگلیسی ­زبان بخواهید تا به جای پیام متنی، برایتان پیام صوتی بفرستند تا به آنها گوش دهید. می­ توانید هر چند بار که بخواهید به این پیام­ها گوش دهید تا جزئیات بیشتری را دریابید. می توانید از آنها بخواهید شمرده ­تر صحبت کنند یا اصطلاحات خاصی را در جملاتشان به کار ببرند.

در این مورد دیدگاه تان را بیان نمایید

* نام خود را وارد نمایید .
لغو
*دیدگاه تان را بیان نمایید .

شرکت در آزمون آنلاین
شما قبلا در این آزمون شرکت نموده اید
کد ملی معتبر نمیباشد
شماره همراه معتبر نمیباشد

دریافت محتوای آموزشی موسسه زبان کیش

برای دریافت اخرین محتوای آموزشی و اخبار موسسه زبان کیش ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: