استفاده از ابزارهای دیجیتال برای ارتقای استقلال زبان‌آموزان – بخش دوم

به زبان‌آموزان کمک کنید ابزارهای دیجیتال را پیدا و از آنها استفاده کنند: زبان‌آموزان واقعا مستقل می‌توانند بدون کمک زیادی از سوی شما ابزارهای دیجیتال را پیدا کنند.
استفاده از ابزارهای دیجیتال برای ارتقای استقلال زبان‌آموزان – بخش دوم

به زبان‌آموزان کمک کنید ابزارهای دیجیتال را پیدا و از آنها استفاده کنند: زبان‌آموزان واقعا مستقل می‌توانند بدون کمک زیادی از سوی شما ابزارهای دیجیتال را پیدا کنند. می‌توانید پیشنهادهایی در این زمینه بدهید و زبان‌آموزان خودشان آنها را استفاده کنند. سپس ابزارهای مختلف را تحلیل کنند و تصمیم بگیرند کدام یک مفیدتر هستند. در صورت مفید بودن، می‌توانند از آن ابزارها برای پیشرفت مهارت‌های زبانی‌شان استفاده کنند.

اما همه‌ی زبان‌آموزان مستقل نیستند، پس چطور می‌توانید به آنها کمک کنید؟

1. با یک روش معلم‌ محور شروع کنید: معرفی و استفاده از ابزارهای دیجیتال‌ در کلاس روش مناسبی است. می‌توانید حمایتشان کنید، پیشنهادهایی بدهید و کمکشان کنید به استفاده از ابزارهای دیجیتال برای یادگیری زبان عادت کنند.

2. گام به گام جلو بروید: زبان‌آموزان را تشویق کنید درباره‌ی ابزارهایی که معرفی کرده‌اید، سوال کنند. از آنها بخواهید وقتی از تکنولوژی برای یادگیری زبان استفاده می‌کنند، به سوالاتی فکر کنند و آنها را در کلاس مطرح کنند. برای مثال:

·       آیا این ابزار رایگان است؟

·       آیا باید ثبت نام کنم و آدرس ایمیلم را بدهم؟

·       آیا استفاده از این ابزار محدودیت سنی دارد؟

·       آیا محتوایی که من تولید می‌کنم در دسترس همه خواهد بود؟

·       آیا می‌توانم از این ابزار در کامپیوتر و موبایل با سیستم عامل اندروید و iOS استفاده کنم؟

·       این ابزار چطور به تقویت زبان انگلیسی‌ام کمک خواهد کرد؟

سپس آنها را تشویق کنید تا این ابزارها را تحلیل کنند و بسته به نیازشان به نکات مثبت و منفی آنها فکر کنند. مثلا به صورت مواردی که درباره‌ی این ابزار دوست دارم و مواردی که دوست ندارم یا تحلیلی عمیق‌تر با استفاده از یک پرسشنامه‌.

3. زبان‌آموزانتان را تشویق کنید تا در فضای آنلاین حمایت و کمک دریافت کنند: محل دریافت حمایت و کمک آنلاین را به زبان‌آموزانتان نشان دهید که معمولا صفحات Help یا فروم‌ های پرسش و پاسخ وبسایت‌ها است. همچنین ویدئوهای آموزشی برای استفاده از بیشتر ابزارها در وبسایت‌هایی مانند‌ یوتیوب وجود دارد. به زبان‌آموزانتان نحوه‌ی جستجوی این موارد را آموزش دهید تا دیگر نیازمند کمک شما نباشند.

4. به سوی کلاس مستقل پیش بروید: وقتی زبان‌آموزانتان آماده شدند، می‌توانید از آنها بخواهید از این ابزارها استفاده کنند و به کلاس گزارش بدهند. تشویقشان کنید تا اطلاعات اولیه درباره‌ی هر ابزار را به کلاس ارائه دهند و مزایا و معایب هر یک را تحلیل کنند.

چنین مهارت‌هایی تا مدتها پس از پایان کلاس برای زبان‌آموزانتان باقی خواهند ماند و می‌توانند در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

به زبان‌آموزانتان انگیزه بدهید تا زبان انگلیسی را در خارج از کلاس نیز به کار ببرند: بعضی زبان‌آموزان، انگلیسی را بیرون از کلاس نیز به کار می‌برند، چون به آن علاقه‌مندند. برخی دیگر اولویت‌های دیگری دارند و وقت زیادی را به پیشرفت مهارت‌های زبانی‌شان اختصاص نمی‌دهند. در ادامه ایده‌هایی برای یادگیری مستقل زبان در کلاس ارائه می‌دهیم:

1. توجه به زبان جدید و جستجوی آن: زبان‌آموزانتان را تشویق کنید تا با خواندن و گوش دادن به مطالب انگلیسی، بیرون از کلاس نیز به زبان جدید توجه کنند. از آنها بخواهید در فضای آنلاین درباره‌ی آن جستجو کنند و یافته‌هایشان را با استفاده از ابزارهایی مانند پدلت (Padlet) یا ادمورو (Edmoro) با هم‌کلاسی‌هایشان به اشتراک بگذارند. سپس در گروه‌های دو نفره از آنها بخواهید درباره‌ی آنچه خودشان و از دیگران یاد گرفته‌اند با هم بحث کنند.

2. اشتراک‌گذاری لغات جدید: در گروه‌های دو نفره از آنها بخواهید دو سه لغت جدید را که بیرون از کلاس یاد گرفته‌اند با یکدیگر به اشتراک بگذارند. برای کمک، سرنخ‌ها و نشانه‌هایی روی تخته بنویسید. مثلا:

·       یک صفت یا فعل است به معنی ...

·       تلفظ آن ... است.

·       این کلمه را دوست دارم چون ...

·       به نظرم این کلمه مفید است چون ...

زبان‌آموزان می‌توانند به نوبت معنی یک کلمه را بگویند یا آن را به صورت پانتومیم یا با نقاشی کردن توصیف کنند. اولین نفری که کلمه‌ی درست را حدس بزند، یک امتیاز می‌گیرد. زبان‌آموزی که بیشترین امتیاز را در پایان فعالیت به دست آورد، برنده خواهد شد.

3. تقسیم کار: زبان‌آموزانتان را تشویق کنید تا کارها را با هم تقسیم کنند. برای مثال، از آنها بخواهید یک فایل صوتی یا یک نوشته تهیه کنند و سپس از طریق یک ابزار آنلاین مانند پدلت یا ادمورو آن را به اشتراک بگذارند. آنها را در گروه‌های دونفره بگذارید و بخواهید نتیجه‌ی کار را گوش دهند یا بخوانند و بازخورد بدهند. اشتراک‌گذاری را می‌توان بیرون از کلاس انجام داد و بازخورد دادن را داخل کلاس.

بازخوردها ممکن است درباره‌ی محتوا، استفاده از زبان یا هر دو باشد. می‌توانید عبارت‌هایی روی تخته بنویسید تا زبان‌آموزان کامل کنند. مانند:

·       واقعا از .... لذت بردم.

·       در بخش ... عالی بودی.

·       برای دفعه‌ی بعدی شاید بهتر باشد ...

چند دقیقه در ابتدا یا انتهای کلاس کافی است تا به زبان‌آموزان نشان دهید کاری که بیرون از کلاس انجام می‌دهند چقدر اهمیت دارد. این کار به آنها انگیزه‌ی ادامه دادن می‌دهد.

ارزیابی خود در جهت استقلال پیدا کردن: زبان‌آموزان باید توانایی اندیشیدن به نقاط قوت و ضعف خود را داشته باشند و باید بتوانند پیشرفت خود را ببینند. انجام این کار در کلاس اهمیت دارد زیرا همه‌ی زبان‌آموزان نمی‌توانند در ابتدا بدون کمک و پشتیبانی خود را ارزیابی کنند.

1. کوییز و رای‌گیری‌: این روش دو هدف دارد: شما به عنوان معلم از یادگیری آنها اطمینان حاصل می‌کنید و آنها به عنوان زبان‌آموز یادگیری خود را ارزیابی می‌کنند. از ابزارهایی مانند کاهوت (Kahoot)، ساکرتیو (Socrative) یا پل اوری‌ور (Poll Everywhere) استفاده کنید و سوال‌های باز یا سوال‌های درست/نادرست یا چندگزینه‌ای بسازید. برای مثال:

·       مهم‌ترین چیزی که امروز یاد گرفتید چه بود؟

·       سخت‌ترین بخش کدام بود؟

·       در کدام بخش کمک بیشتری نیاز دارید؟

·       صحیح یا غلط؟ احساس می‌کنم لغات امروز را خوب یاد گرفته‌ام.

·       درباره‌ی‌ میزان یادگیری‌تان از گرامر امروز تا چه حد مطمئنید؟ کاملا مطمئنم/ نسبتا  مطمئنم/ مطمئن نیستم.

2. سایت‌های اشتراکی: می‌توانید از زبان‌آموزانتان بخواهید از سایت‌های اشتراکی مانند پدلت یا تودیزمیت (TodaysMeet) برای اشتراک‌گذاری نظرات و ارزیابی‌هایشان استفاده کنند. در این روش می‌توانند چیزهایی بیشتر نسبت به روش کوییز یا رای‌گیری بنویسند. می‌توانید پرسش‌های بالا را مطرح کنید. همچنین زبان‌آموزانتان می‌توانند موارد زیر را به اشتراک بگذارند:

·       خلاصه‌ای از محتوای درس.

·       خلاصه‌ای از زبانی که یاد گرفته‌اند.

·       سه لغتی که یاد گرفته‌اند و می‌خواهند در آینده آنها را به کار ببرند.

·       سه، دو، یک مثلا سه لغت جدیدی که یاد گرفته‌اند، دو مورد از درس جدید که به نظرشان مفید است و یک سوالی که قصد دارند از شما بپرسند.

3.  دفترچه‌ی ثبت پیشرفت: زبان‌آموزان می‌توانند یک دفترچه‌ی ثبت پیشرفت داشته باشند و پس از هر جلسه، هر بخش از کتاب یا هر دوره، در آن مواردی را یادداشت کنند. تشویقشان کنید تا درباره‌ی آنچه آموخته‌اند، آنچه برایشان آسان بوده است، آنچه برایشان دشوار بوده‌ است و آنچه باید بهبود دهند، چیزهایی بنویسند. تشویقشان کنید هدف‌گذاری کنند و به روش‌های رسیدن به اهدافشان فکر کنند. یک ابزار مفید برای داشتن دفترچه‌ی آنلاین پنزو (Penzu) است که خصوصی است اما زبان‌آموزانتان می‌توانند آن را با شما به اشتراک بگذارند.

در این مورد دیدگاه تان را بیان نمایید

* نام خود را وارد نمایید .
لغو
*دیدگاه تان را بیان نمایید .

شرکت در آزمون آنلاین
شما قبلا در این آزمون شرکت نموده اید
کد ملی معتبر نمیباشد
شماره همراه معتبر نمیباشد

دریافت محتوای آموزشی موسسه زبان کیش

برای دریافت اخرین محتوای آموزشی و اخبار موسسه زبان کیش ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: