۱۰ نکته برای تقویت تلفظ زبان انگلیسی

هیچ میانبری برای بهتر کردن تلفظ وجود ندارد، هرچند روش‌هایی هستند که می‌توانید با به‌کارگیری آنها موثرتر تمرین کنید و سریع‌تر پیشرفت کنید. در ادامه ۱۰ نکته برای این منظور ارائه می‌شود که با به‌کار بردنشان می‌توانید از همین امروز در جهت بهبود تلفظ خود گام‌ بردارید.
۱۰ نکته برای تقویت تلفظ زبان انگلیسی

تلفظ دقیق یکی از مهم‌ترین بخش‌های یادگیری هر زبانی است، به ویژه وقتی در حال یادگیری زبان انگلیسی باشید. طرز صحبت کردنتان تاثیر بزرگی بر این دارد که دیگران متوجه حرف‌هایتان می‌شوند یا نه که به نوبه‌ی خود بر برداشت آنها از شما تاثیر می‌گذارد. یکی از های تلفظ تنها به دانشتان مربوط نیست، بلکه مهارتی فیزیکی است که باید برای تقویت آن مرتب تمرین کنید.
هیچ میانبری برای بهتر کردن تلفظ وجود ندارد، هرچند روش‌هایی هستند که می‌توانید با به‌کارگیری آنها موثرتر تمرین کنید و سریع‌تر پیشرفت کنید. در ادامه ۱۰ نکته برای این منظور ارائه می‌شود که با به‌کار بردنشان می‌توانید از همین امروز در جهت بهبود تلفظ خود گام‌ بردارید.

۱. به صحبت کردن خودتان گوش دهید
تشخیص خطاهای تلفظی وقتی در حال صحبت کردن هستید، غالبا دشوار است چرا که هنگام حرف زدن تمرکزتان، به جای صدایتان، بیشتر بر ارتباط برقرار کردن و رساندن منظورتان است. در نتیجه اگر نتوانید خطاهایتان را بشنوید، تصحیحشان نیز آسان نخواهد بود. می‌توانید صدای خود را ضبط کنید و بخش‌هایی را که نیاز به تقویت دارند، یادداشت کنید.
۲. آهسته صحبت کنید
بسیاری از زبان‌آموزان فکر می‌کنند برای روان بودن باید حتما سریع صحبت کنند. این تصور درستی نیست. خیلی سریع صحبت کردن باعث می‌شود عادت‌های غلط در صحبت کردنتان جا بیفتند و عصبی و مردد به نظر برسید. آهسته صحبت کردن کمکتان می‌کند درست نفس بکشید و به جمله‌ی بعدی‌تان فکر کنید. چون زمان خواهید داشت تا هنگام صحبت کردن فکر کنید، آرامش بیشتری خواهید داشت و انگلیسی صحبت کردنتان عالی به نظر خواهد رسید.

۳. تصور کنید
چشم‌هایتان را ببندید و قبل از ادا کردن صداها به نحوه‌ی گفتنشان فکر کنید. حالت چهره، دهان و زبانتان را تجسم کنید. اگر جدول آواشناسی را مطالعه کرده‌اید، به صدایی که از دهانتان خارج می‌شود و ارتباط آن با سایر آواهای زبان انگلیسی فکر کنید. اگر از نمودارهای زبانی و دهانی استفاده کرده‌اید، به شکل زبان و دهانتان برای تلفظ صحیح هر صدا فکر کنید.

۴. فعالیت فیزیکی داشته باشید
تلفظ یک فعالیت فیزیکی است. باید نحوه‌ی حرکات جدید و استفاده از عضلات مختلف را به زبان و دهانتان آموزش دهید. صداهای دشوار را هر روز تمرین کنید. آیا با تلفظ
th مشکل دارید؟ زبانتان را بین دندان‌هایتان قرار دهید (دندان‌هایتان را روی هم قرار ندهید) و هوا را از دهانتان خارج کنید. حرکت هوا را از روی زبانتان احساس کنید.

۵. خودتان را نگاه کنید
جلوی آینه بایستید و جایگیری زبان و لب‌ها و شکل دهانتان را هنگام ادای هر یک از صداها تماشا کنید. تصویر خود را با تصویر یک فرد انگلیسی‌زبان در هنگام ادای همان صدا مقایسه کنید.

۶. از حرفه‌ای‌ها تقلید کنید
هیچ روشی جایگزین یادگیری تلفظ از افراد حرفه‌ای نمی‌شود، به ویژه اگر زبان مادری‌شان انگلیسی باشد. پس گوش دهید. به برنامه‌های رادیویی انگلیسی‌زبان گوش دهید و برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های انگلیسی‌زبان تماشا کنید. آنچه را می‌شنوید تکرار کنید، حتا اگر معنای آن را نمی‌دانید.

۷. انگلیسی را به‌تنهایی تمرین کنید
یکی از دلایل ادامه‌دار شدن مشکلات تلفظی این است که از اشتباه کردن می‌ترسیم. سناریوهایی را در نظر بگیرید - برای نمونه آشنا شدن با کسی برای اولین بار، سفارش دادن غذا در رستوران، آدرس پرسیدن - و سپس با خودتان مکالمه‌ای بسازید. خجالت نکشید.

۸. یک دوست پیدا کنید
بازخورد گرفتن از یک فرد دیگر بسیار ضروری است. دوستی پیدا کنید که علاقه‌مند به تقویت انگلیسی خود باشد. صداهای ضبط شده‌ی خود را با یکدیگر مبادله کنید و بادقت به تلفظ‌ها گوش دهید.

۹. به لحن و استرس کلمات توجه کنید
تلفظ خوب تنها به تلفظ صداهای جداگانه مربوط نیست. بلکه به درک لحن (بالا و پایین رفتن صدا) و استرس (برخی صداها در واژه‌ها و برخی واژه‌ها در جمله‌ها بلندتر و واضح‌تر بیان می‌شوند) نیز بستگی دارد. شعر، سخنرانی و ترانه‌هایی را با صدای بلند بخوانید و بر لحن و استرس واژه‌ها تمرکز کنید.

۱۰. آواز بخوانید
متن ترانه‌های انگلیسی محبوب را حفظ کنید و همراه با خواننده بخوانید. آواز خواندن کمکتان می‌کند آرام باشید و فقط کلمات را ادا کنید. همچنین به یادگیری ریتم و لحن نیز کمک می‌کند. از آنجا که نیازی نیست خودتان جمله‌ها را بسازید، می‌توانید روی تلفظتان تمرکز کنید.

دفعه‌ی بعدی که فرصتش پیش آمد، هر یک از این نکات را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای شما جواب می‌دهد. به یاد داشته باشید که هیچ یک از این راهکارها به سرعت به نتیجه نمی‌رسند اما تک‌تک آنها در صورتی که بخشی از تمرین روزانه‌تان باشند کمکتان خواهند کرد تا به هدفتان برسید. آیا برای تقویت تلفظتان آماده‌اید؟

در این مورد دیدگاه تان را بیان نمایید

* نام خود را وارد نمایید .
لغو
*دیدگاه تان را بیان نمایید .

شرکت در آزمون آنلاین
شما قبلا در این آزمون شرکت نموده اید
کد ملی معتبر نمیباشد
شماره همراه معتبر نمیباشد

دریافت محتوای آموزشی موسسه زبان کیش

برای دریافت اخرین محتوای آموزشی و اخبار موسسه زبان کیش ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: