راه هایی برای تقویت مهارت خواندن زبان انگلیسی

شاید برایتان عجیب به نظر بیاید اما رو خوانی فرایندیست که به فعالیت مغز و ذهن نیاز دارد. درست است که نویسنده کارهای زیادی انجام می دهد، اما خواننده نیز باید سخت کار کند.
راه هایی برای تقویت مهارت خواندن زبان انگلیسی

 

شاید برایتان عجیب به نظر بیاید اما رو خوانی فرایندیست که به فعالیت مغز و ذهن نیاز دارد. درست است که نویسنده کارهای زیادی انجام می دهد، اما خواننده نیز باید سخت کار کند. وقتی متنی را می خوانید، باید برخی یا همه موارد زیر را انجام دهید:

صحنه ای از متن را در ذهن خود تصور کنید.

آنچه را که نویسنده می خواهد بگوید به وضوح درک کنید.

با نویسنده موافقت یا مخالفت کنید.

مزایای مهارت خواندن

وقتی در حال یادگیری یک زبان هستید، مهارت های گوش دادن، صحبت کردن و نوشتن مهم اند، اما از طرفی مهارت خواندن نیز می تواند بسیار مفید و سودمند باشد. خواندن مزایای زیادی دارد، از جمله:

1. یادگیری واژگان در قالب متن

شما معمولاً هنگام خواندن متنی، با کلمات جدیدی روبرو می شوید. اگر کلمات جدید زیادی برای شما در متن وجود دارد، بدین معناست که سطح کلمات بالا است و شما نیاز به خواندن متن ساده تری دارید. اما اگر مثلاً حداکثر پنج کلمه جدید در هر صفحه وجود داشته باشد ، این واژگان را به راحتی یاد خواهید گرفت. حتی ممکن است نیازی به استفاده از دیکشنری نداشته باشید زیرا می توانید معنی بعضی از لغات را از میان متن حدس بزنید. با این روش شما نه تنها کلمات جدید را یاد می گیرید، بلکه می بینید که آنها خود به خود مورد استفاده قرار می گیرند.

2. داشتن نمونه ای برای مهارت نوشتن

وقتی متنی می خوانید، یک مثال خوب برای نوشتن به شما می دهد. متونی که می خوانید ساختارها و عباراتی را به شما نشان می دهد که می توانید هنگام تمرین مهارت نوشتن از آنها استفاده کنید.

3.آشنایی با ساختارهای درست در زبان انگلیسی

وقتی افراد می نویسند ، معمولاً از انگلیسی "صحیح" یعنی ساختار دستوری مناسب استفاده می کنند. این موضوع در مواقعی که مردم صحبت می کنند همیشه صدق نمی کند. بنابراین، با خواندن شما به طور طبیعی دستور زبان انگلیسی را در متون مختلف می بینید و یاد می گیرید.

4.با سرعت معمول خودتان پیش بروید.

شما می توانید به هر نحوی که دوست دارید؛ با سرعت زیاد یا به آرامی مشغول خواندن شوید. می توانید ده صفحه را در 30 دقیقه بخوانید و یا یک ساعت وقت بگذارید تا فقط یک صفحه را با دقت تمام بخوانید. این مسأله اهمیتی ندارد، انتخاب با خود شماست. شما هنگام صحبت کردن یا گوش دادن نمی توانید به راحتی این کار را انجام دهید. در واقع این یکی از جالب ترین مزایای خواندن است زیرا سرعت خواندن در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است.

5.علایق شخصی

اگر موضوعی را برای خواندن انتخاب کنید که دوست دارید، در واقع می تواند برایتان بسیار جالب و لذت بخش باشد. به عنوان مثال، اگر دوست دارید درباره فوتبال به زبان خود بخوانید، چرا درباره فوتبال به زبان انگلیسی مطلبی نخوانید؟ شما نه تنها در مورد فوتبال اطلاعات کسب خواهید کرد بلکه همزمان زبان انگلیسی خود را نیز تقویت کرده اید.

 

 

 

پنج نکته برای مهارت خواندن

 

نکته اول

سعی کنید متن متناسب با سطح زبانتان را انتخاب کرده و بخوانید. چیزی را بخوانید که بتوانید (کم و بیش) آن را درک کنید. اگر برای جستجوی لغات هر سه کلمه یکبار در متن خواندن را متوقف کرده تا در دیکشنری سرچ کنید، متوجه می شوید که این کار برایتان اصلا جالب نخواهد بود چرا که شما را خیلی زود از خواندن دلسرد می کند.

 

نکته دوم

واژگان جدیدی که یاد می گیرید را یادداشت کنید. اگر چهار یا پنج کلمه جدید در یک صفحه وجود دارد، آنها را در کتاب واژگان خود بنویسید. البته لازم نیست حتما هنگام خواندن آنها را بنویسید. در عوض، سعی کنید هنگام خواندن فقط معنی آنها را حدس بزنید. آنها را با ماژیک یا خودکارتان هایلایت کنید؛ سپس وقتی خواندن را تمام کردید، برگردید و لغات را در دیکشنری بررسی کنید و آنها را به کتاب واژگان خود اضافه کنید.

 

نکته سوم

سعی کنید برنامه مشخصی برای خواندن در نظر بگیرید. به عنوان مثال، روزی یکبار برای مدت زمان کوتاهی مطالعه داشته باشید. هر روز به مدت پانزده دقیقه وقت گداشتن بهتر از این است که بخواهید دو ساعت آن هم فقط روزهای یکشنبه وقت بگذارید. زمان خواندن تان را تعیین کنید و به آن پایبند باشید. به عنوان مثال، می توانید پانزده دقیقه هنگام خوابیدن، یا بیدار شدن، و یا حتی هنگام خوردن ناهار مشغول خواندن شوید.

 

نکته چهارم

با نظم و ترتیب پیش بروید. همه ی آنچه که نیاز است را آماده کنید:

·       مطلبی برای خواندن

·       ماژیکی برای هایلایت کردن کلمات دشوار

·       یک دیکشنری

·       کتاب واژگانی برای یادداشت کردن واژگان جدید

·       خودکاری برای نوشتن واژگان جدید

 

نکته پنجم

هر آنچه که به آن علاقه مندید را بخوانید. حتما یک مجله یا کتاب درباره موضوعی که دوست دارید انتخاب کنید و با خیال راحت شروع به خواندن کنید.

  

مترجم: مبینا سرشاد سرهنگی

در این مورد دیدگاه تان را بیان نمایید

* نام خود را وارد نمایید .
لغو
*دیدگاه تان را بیان نمایید .

شرکت در آزمون آنلاین
شما قبلا در این آزمون شرکت نموده اید
کد ملی معتبر نمیباشد
شماره همراه معتبر نمیباشد

دریافت محتوای آموزشی موسسه زبان کیش

برای دریافت اخرین محتوای آموزشی و اخبار موسسه زبان کیش ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: