نظام آموزشی انعطاف پذیر در زمان بحران

تغییر مسیر ناگهانی به سوی تدریس و آموزش از راه دور در دانشگاه ها، مدرسه ها و موسسات آموزشی نقطه ی عطفی در تاریخ آموزش به نظر می رسد. این تغییر ما را به سوی ابداع روش های آموزشی انعطاف پذیرتر سوق می دهد.
نظام آموزشی انعطاف پذیر در زمان بحران

 تغییر مسیر ناگهانی به سوی تدریس و آموزش از راه دور در دانشگاه­ها، مدرسه­ ها و موسسات آموزشی نقطه­ ی عطفی در تاریخ آموزش به نظر می­رسد. این تغییر ما را به سوی ابداع روش های آموزشی انعطاف­ پذیرتر سوق می­ دهد.

این کار بسیار فراتر و جلوتر از ما است و چیزی نیست که اکثر ما در حال حاضر انجام می­دهیم. کاری که ما در میانه­ ی پاندمی کووید 19 و اثرات آن بر روی مدرسه­ ها و موسسات آموزشی انجام می­ دهیم، بیشتر شبیه چیزی است که استیو کراس «تدریس در قایق نجات» می ­نامد. ما در حال گذراندن بحران و زنده ماندن هستیم. در عین حال که تلاش می­کنیم بیشترین بهره را از شرایطی موجود ببریم، سعی داریم تا حد امکان ارزش­ های آموزشی خود را که پیش بینی چنین موقعیتی را نکرده بودند، حفظ کنیم.

اما خیلی زود به طراحی دوره­ ها، درس­ ها و پروژه­ ها برای ترم­ های آینده برخواهیم گشت و وقتی این کار را آغاز کنیم، باید مجموعه ­ای از نیازها و تقاضاهای متفاوت را در نظر بگیریم تا آموزش در دسترس همه قرار گیرد. باید حالات مختلف آموزش را متصور شویم که وقتی معلمان و زبان­ آموزان مجبور می­شوند از نظر مکانی و زمانی از یکدیگر دور باشند و همه­ ی افراد دسترسی یکسانی به امکانات اولیه ندارند، آموزش مقاوم و قابل اطمینان باقی بماند.

نظام آموزشی انعطاف ­پذیر چیست؟

نظام آموزشی انعطاف­ پذیر باید برای تعاملات مهمی که آموزش را تسهیل می­کنند، برنامه­ ریزی داشته باشد. این شامل تمام روش ­هایی می­شود که معلمان و زبان­ آموزان باید در بسترهای مختلفی که برای اهداف و دستاوردهای آموزشی­ مان اهمیت دارد، با یکدیگر در ارتباط باشند، یکدیگر را ببینند، از یکدیگر بیاموزند. این همچنین شامل روش­های دیدن، تغییر زاویه­ ی دید، دستکاری کردن و تمرین کردن با اشیایی که زیرساخت­های آموزششان را می­ سازد نیز می ­شود.

معلمان معمولا برای ارائه­ ی مطالب به دقت برنامه ­ریزی می­کنند. ما سخت تلاش می­کنیم تا مطمئن شویم پیش از به اشتراک گذاشتن فهرست دروس یا برنامه­ ی کلاسی تمام موارد کلیدی سر جای خودشان باشند. اما وقتی پای برنامه­ ریزی تعاملات در میان باشد، ممکن است این جزء بسیار مهم آموزش را به راحتی نادیده بگیریم؛ به این دلیل که عادت داریم به صورت حضوری به زبان ­آموزانمان و منابع درسی مورد نیازشان دسترسی داشته باشیم. کلاس­های حضوری قابلیت ارائه­ ی بالا و تاخیر بسیار کمی دارند. در این کلاس­ها چندین کانال ارتباطی به طور همزمان کار می­ کنند و جابه­ جا شدن بین این کانال­ها بسیار ساده است. هم معلمان و هم زبان­ آموزان می ­توانند بلافاصله واکنش نشان دهند و با کمترین آمادگی قبلی حتی فی ­البداهه عمل کنند.

هرچند وقتی معلمان و زبان­ آموزان از یکدیگر دور باشند، تمام اینها به شدت تغییر می­ کنند. وقتی همان زبان­ آموزان به جای تعامل همزمان، محدود به تعامل غیرهمزمان نیز می ­شوند، هماهنگی بیشتری نیاز است تا مطمئن شویم یک فعالیت ساده مانند یک بحث یا توضیح تبدیل به یک سردرگمی بزرگ نشود.

با کمی برنامه ­ریزی از قبل و با کمک تکنولوژی ممکن است بتوانیم برخی از این کمبودها را جبران کنیم، اما باز هم نمی­ توانیم کمبود پویایی ­ای را که زبان­ آموزان برای حرکت کردن، جستجو کردن و کشف محیط آموزشی نیاز دارند، جبران کنیم.

ایده­ ی نظام آموزشی مقاوم و انعطاف­ پذیری پیشنهاد می­ شود تا به عنوان شکلی از برنامه­ ریزی چنین نیازهای تعاملی را چه در زمان بحران و چه در زمان عادی بهتر پیش بینی کند و منابعی را تدارک ببیند تا مهم­ترین تعاملات آموزشی را مقاوم­ تر و پایدارتر سازد و در دسترس همه قرار دهد.

کلاسی را در نظر بگیرید

برای نمونه در کارگاه ­های آموزش نگارش دانش ­آموزان پروژه­ هایی را گام به گام انجام می­ دهند و در هر گام فرصت­های بسیاری برای بازخورد دادن به یکدیگر دارند. این محیط ایده­ آل آموزش است چرا که دانش ­آموزان از یکدیگر می­ آموزند و با بازخورد دادن به یکدیگر می­ آموزند که درس مورد نظر را واضح و روشن توضیح دهند؛ نه­ تنها برای دیگران، بلکه همچنین برای خودشان.

در کلاس­های حضوری چنین کارگاهی بسیار پرسروصدا خواهد بود. زمان زیادی صرف ارتباط دانش­ آموزان در گروه­های کوچک می ­شود و زمان بسیار کمتری صرف سخنرانی کردن و ارائه دادن یک نفر برای کل کلاس می­شود. همچنین بحث ­های کلاسی و به اشتراک گذاشتن پرسش­ ها و نظرات می­شود.

علی­رغم چالش­های محیط آنلاین، با برنامه­ ریزی می ­توان بسیاری از کارهای بالا را در کلاس­های آنلاین نیز انجام داد. البته اگر طرح درس انعطاف­ پذیری داشته­ باشیم. می­ توان زمان کلاس را صرف تعاملات عمیق کرد. معمولا استفاده­ ی بهینه از زمان کلاس چندان ارتباطی به ارائه­ ی اطلاعات ندارد بلکه بیشتر به جنبه های انسانی آموزش مرتبط است؛ از جمله همدلی، پاسخ دادن به سوالات، به چالش کشیدن زبان­آموزان برای آزمودن محدودیت­هایشان و تشویق کردن آنها برای موفقیت­هایشان. چنین بازخوردهایی برای زبان ­آموزان حیاتی است و در کلاس­های آنلاین انجام دادن این کارها به صورت کاملا انسانی (و نه ماشینی) بسیار دشوارتر است.

در عمل، وقتی پای فراهم کردن فضای آموزشی­ ای در میان باشد که هم تعاملات را در نظر بگیرد و هم مطالب را، می­ توان تصور کرد که در یک کلاس واقعی حضور داریم.

یک کلاس واقعی مکانی است که زبان ­آموزان با راهنمایی معلم با و از یکدیگر می ­آموزند. در بسیاری از موارد، زبان­ آموزان حاضر در کلاس مهم­ترین منبع آموزشی یکدیگر هستند.

کلاس محیط امنی برای امتحان کردن و تکرار کردن مطالب است تا جایی که دیگر ناآشنا به نظر نرسند. امنیت کلاس از دو جنبه اهمیت دارد. از نظر فیزیکی زبان­آموزان از پیامدهای تازه­ کار بودن در امان می­مانند و از نظر روانی کلاس مکان امنی برای امتحان کردن مطالب تازه خارج از محدوده­ی امنشان است. مکانی که اشتباه کردن در جهت ارتقای قابلت­هایشان ایرادی ندارد.

کلاس مکانی است که زبان­آموزان می­توانند افرادی مانند خودشان را ببینند؛ همکلاسی­هایشان. و شاهد تلاش آنها برای انجام کاری مشابه باشند و میزان تلاش خود را با آنها بسنجند.

 

برنامه­ ریزی برای انعطاف ­پذیری

اگر به نظر می­رسد که نظام آموزشی انعطاف­پذیر ما را فرامی­خواند تا آموزشی شامل و در دسترس برای همگان ایجاد کنیم، واقعا همین طور است. همانطور که دیگران درباره­ی این پاندمی بیان کرده­اند، دست و پنجه نرم کردن با تاثیرات آن نقاط آسیب­پذیر ما را آشکار می­ند. تلاش برای شامل­تر کردن آموزش­هایمان تنها به انعطاف­پذیرتر کردن نظام­ آموزشی­مان مرتبط نیست. اما وقتی نظام­های آموزشی­مان انعطاف­پذیر نباشند، شاهد شکست خوردن آن و آسیب رساندن به زبان­آموزانمان خواهیم بود. در آینده ممکن است به این درک برسیم که برنامه­ریزی برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که در هنگام تغییرات ناگهانی، آسیب­ پذیرترین زبان­ آموزان مان بیشترین آسیب را نمی­ بینند، کمترین کاری است که می­توانیم انجام دهیم.

در نهایت، تلاش برای ایجاد روشی انعطاف­ پذیر برای تدریس و آموزش باید تلاش برای حفظ بهترین راه­های با هم بودن، حضوری یا آنلاین باشد تا بتوانیم بیشترین بهره را از زمانی که برای آموزش در نظر گرفته­ایم، ببریم. مثلا سوالاتی بپرسیم مانند: زبان ­آموزان چطور باید یکدیگر را ببینند و از یکدیگر بیاموزند؟ چطور می ­توانند پیشرفت خود را بررسی کنند؟ چطور در هنگام تدریس من، زبان­ آموزان می­توانند زاویه­ ی دید خود را تغییر دهند و سوال بپرسند؟

امید بر این است که این­ها، به عنوان معلم، پرسش شما نیز باشد. در این صورت، شما آمادگی تصور کردن یک نظام آموزشی انعطاف­ پذیر را دارید. شاید باید بر سر این موضوع که تعامل و محتوا به یک اندازه اهمیت دارند و اینکه دیگر نمی ­توانیم یکی را به نفع دیگری نادیده بگیریم، با یکدیگر به توافق برسیم.

در این مورد دیدگاه تان را بیان نمایید

* نام خود را وارد نمایید .
لغو
*دیدگاه تان را بیان نمایید .

شرکت در آزمون آنلاین
شما قبلا در این آزمون شرکت نموده اید
کد ملی معتبر نمیباشد
شماره همراه معتبر نمیباشد

دریافت محتوای آموزشی موسسه زبان کیش

برای دریافت اخرین محتوای آموزشی و اخبار موسسه زبان کیش ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: