راهنمای موسسه بین المللی یونسکو درباره بازگشت به مدرسه

بازگشت به مدرسه پس از تعطیلی‌های ناشی از ویروس کووید 19
راهنمای موسسه بین المللی یونسکو درباره بازگشت به مدرسه

هدف این راهنما ارائه پیشنهادهایی‌ به معلمان انگلیسی جهت کمک به دانش‌آموزانی است که پس از تعطیلی‌ها به مدرسه بازمی‌گردند. نکته حائز اهمیت این است که دانش‌آموزانی که به مدرسه بازمی‌گردند، تجربه‌های بسیار متفاوتی داشته‌اند. برخی از آنها امکانات و پشتیبانی والدینشان، معلمان و مدرسان خصوصی را در اختیار داشته‌اند. دانش‌آموزان دیگر ممکن است در یافتن فضای مناسب، تجهیزات یا کمک مورد نیازشان برای درس خواندن در خانه مشکلاتی داشته باشند. راهنمایی‌های مرتبط با سلامتی و امنیت، بهداشت و فاصله‌گذاری فیزیکی برای مراقبت از خودتان، دانش‌آموزانتان و سایر بخش‌های جامعه باید به دقت رعایت شوند.

 چطور شروع کنیم؟

 دانستن اینکه دانش‌آموزان در دوران تعطیلی مدارس چه کار کرده‌اند، اکنون که به مدرسه برگشته‌اند، می‌تواند کمک بزرگی باشد.

پرسش و پاسخ:

از دانش‌آموزان سوالاتی درباره‌ی زمانی که به مدرسه نمی‌رفتند بپرسید، (بسته به سطحشان) به انگلیسی یا به زبان مادری‌شان. سوال‌ها را روی تخته بنویسید. از آنها بخواهید سوال‌ها را از دوستشان بپرسند. دانش‌آموزان بزرگ‌تر می‌توانند پاسخ‌ها را روی کاغذ بنویسند تا شما آنها را جمع‌آوری کرده و بعدا بخوانید. اجازه‌ دهید سوال مورد نظر خود را انتخاب کنند.

چند تا از سوال‌های زیر را انتخاب کنید و ایده‌های خودتان را نیز اضافه کنید.

  • در زمان تعطیلی مدارس چه کار می‌کردید؟
  • آیا خوب بود؟
  • آیا سخت بود؟
  • آیا با خانواده یا دوستانتان فعالیت متفاوتی انجام دادید؟
  • آیا برنامه‌ی تلویزیونی یا رادیویی‌ای به زبان انگلیسی تماشا یا گوش کردید؟
  • آیا از وبسایت یا اپلیکیشنی برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کردید؟
  • آیا در خانه انگلیسی صحبت کردید؟ با چه کسی صحبت کردید؟
  • آیا بخش‌هایی از کتاب آموزش انگلیسی‌تان یا کتاب‌های دیگری به انگلیسی مطالعه کردید؟

  

دانش آموزانی که به دلیل سن کم نمی‌توانند پاسخ ها را بنویسند، می توانند آنها را با کلاس به اشتراک بگذارند. تشویقشان کنید و مشکلاتشان را پیدا کنید و با استفاده از آنها، برای پشتیبانی و کمک به دانش‌آموزانی که به آن نیاز دارند، برنامه‌ریزی کنید. پس از کلاس، تمام آنچه را نوشته‌اند بخوانید و در صورتی که زمان کافی دارید برای هر دانش‌آموز پاسخ کوتاهی بنویسید.

 درست یا نادرست:

 از دانش‌آموزان بخواهید درباره‌ی کارهایی که در زمان تعطیلی مدرسه انجام داده‌اند، پنج جمله بنویسند، بیشتر جمله‌ها باید حقیقت داشته باشد، اما یک یا دو جمله باید نادرست باشد. در گروه‌های دو یا چند نفره، یکی از دانش‌آموزان جمله‌ها را می‌خواند و سایرین به همه‌ی آنها گوش می‌دهند، و سپس حدس می‌زنند کدام جمله حقیقت دارد و کدام جمله ساختگی است.

 

ایده‌هایی برای مدیریت کلاس و آموزش

تطبیق دادن فعالیت‌ها: مدرسه یا کشورتان ممکن است قوانین مهمی برای مراقبت از معلمان، کارکنان، دانش‌آموزان و جامعه داشته باشد. به این موضوع بیندیشید که قوانین جدید چطور بر فعالیت‌هایی که می‌توانید با دانش‌آموزانتان در کلاس انجام دهید، تاثیر می‌گذارد. اگر برخی از فعالیت‌ها مناسب وضعیت فعلی نیستند، آیا می‌توانید آنها را تطبیق دهید یا با فعالیت‌های ایمن‌تر جایگزین کنید؟ برای نمونه:

فعالیت‌های دو نفره یا گروهی ممکن است فضای بیشتری نیاز داشته باشد، که به این معناست که شنیدن صدای همگروهی‌ها، برای دانش‌آموزان دشوارتر خواهد بود. سعی کنید فعالیت‌هایی را انجام دهید که در آن یک دانش‌آموز صحبت کند و سایرین با علامت‌هایی (برای نمونه، «بله»، «خیر»، یا «نمی‌دانم») پاسخ دهند یا دانش‌آموزان را تشویق کنید تا گوش بدهند و از تعدادی پاسخ کوتاه اما مناسب استفاده کنند. پاسخ‌هایی که شما پیش از گوش دادن، به آنها آموزش داده‌اید.

تمرین‌های شنیداری‌ای را امتحان کنید که در آن دانش‌آموزی که گوش می‌دهد، صحبت نمی‌کند اما نکات کلیدی آنچه را همگروهی‌اش درباره‌ی یک موضوع می‌گوید، یادداشت می‌کند. (برای نمونه، «سه مورد از چیزهایی که درباره‌ی خانه ماندن دوست داشتم یا دوست نداشتم» آن سه مورد چه بودند؟ دوستشان داشت یا نداشت؟)

 

 

استفاده از محیط:

اگر مدرسه‌تان فضای بازی دارد که برای بچه‌ها ایمن است، آیا می‌توانید از آن استفاده کنید؟ آیا چیزی در آنجا وجود دارد که بتوانید برای آموزش زبان از آن استفاده کنید و به دانش‌آموزان اجازه دهید بیشتر از آن فضا استفاده کننند؟ برای مثال،‌ آیا می‌توانید چیزهای در منطقه‌ی اطراف مدرسه‌تان پیدا کنید تا آنها را بر اساس مکان، اندازه یا سایر ویژگی‌ها توصیف کنید؟ آیا می‌توانید یک بازی گنج‌یابی طراحی کنید و از سوالاتی به زبان انگلیسی استفاده کنید تا بچه‌ها چیزی را پیدا کنند و به سوالات پاسخ دهند؟

پوشش دادن مطالب:

اگر دانش‌آموزان زمان آموزشی بسیار زیادی را از دست داده‌اند، تلاش برای پوشش دادن سرفصل‌های تعیین شده ممکن است کار دشواری باشد. باید دائما بررسی کنید که دانش‌آموزان از زبانی که یاد می‌گیرند می‌توانند چه استفاده‌ای کنند. این کار می‌تواند از طریق صحبت کردن‌های دو نفره، نوشتن به دانش‌آموزی دیگر، که شما بر آن نظارت دارید یا کوییزهای منظم باشد.

به آینده فکر کنید

 آیا آموزش مفیدی از تجربه‌ی تعطیلی به دست آمده است؟ در صورت بازگشایی مدارس چطور می‌توان از دانش‌آموزان پشتیبانی و به آنها کمک کرد، و در صورتی که دانش‌آموزی نتوانست در آینده به مدرسه بیاید، چه مواردی می‌تواند برای او مفید باشد؟ آیا کارهایی وجود دارد که اکنون بتوانید انجام دهید تا در صورت تعطیلی مجدد مدراس، کار را ساده‌تر کند؟ 

نیاز به راهنمایی دانش‌آموزان یا والدین جهت استفاده از اطلاعات یا فعالیت‌های ارسالی را بررسی نمایید. آیا می‌توانید برای دانش‌آموزان یا والدینی که نتوانسته‌اند هیچ کمکی خارج از مدرسه بگیرند، وقت یا توجه بیشتری صرف کنید؟

 

 

لینک‌های مفید

راهنمای یونسکو درباره‌ی آماده‌سازی بازگشت به مدرسه

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373401

راهنمای موسسه‌ی بین‌المللی برنامه‌ریزی آموزشی یونسکو درباره‌ی بازگشت به مدرسه

http://www.iiep.unesco.org/en/plan-school-reopening

 

در این مورد دیدگاه تان را بیان نمایید

* نام خود را وارد نمایید .
لغو
*دیدگاه تان را بیان نمایید .

شرکت در آزمون آنلاین
شما قبلا در این آزمون شرکت نموده اید
کد ملی معتبر نمیباشد
شماره همراه معتبر نمیباشد

دریافت محتوای آموزشی موسسه زبان کیش

برای دریافت اخرین محتوای آموزشی و اخبار موسسه زبان کیش ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: